|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / GENE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
GENE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Genetika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/GENE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Podrobněji seznámit studenty se základními molekulárně-genetickými procesy (replikace, transkripce, translace) nejen po stránce teoretické, ale i na úrovni praktické. Bude jim vysvětlen pojem genom a rozdíly v jeho organizaci u různých typů organismů. Uvést je do problematiky mutací, jejich vzniku a rozdělení. Podrobněji jim sdělit základní pojmy a zákony z obecné genetiky, dědičnosti a genetiky populací. Představit studentům genetiku člověka, genealogii, genové inženýrství, biotechnologie a nové trendy v těchto rychle se rozvíjejících odvětvích genetiky.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná forma: průběžné hodnocení (odevzdání protokolů z praktických cvičení), demonstrace dovedností (praktická činnost), písemná zkouška
|
Obsah
|
1. Úvod do genetiky. Molekulární úroveň genetických procesů.
2. Organizace genomu eukaryot a prokaryot. Replikace, transkripce, translace a jejich regulace. Mutace, typy, rozdělení a příčiny jejich vzniku.
3. Obecná genetika Mendel, základní pojmy a zákony.
4. Obecné zákonitosti dědičnosti mnohobuněčných organismů. Vertikální přenos genetické informace. Genové interakce. Letální geny.
5. Genová vazba, mapování chromozomů a tříbodový test.
6. Dědičnost a pohlaví.
7. Dědičnost kvantitativních znaků. Základy statistiky. Mnohočetné alely.
8. Dědičnost krevních systémů. HLA systém. Mimojaderná dědičnost.
9. Genetika populací. Vztahy mezi četnostmi genotypů a alel. Použití Hardy-Wainbergova principu.
10. Molekulární evoluce. Neutrální teorie molekulární evoluce.
11. Genetika člověka. Genealogie a výpočty prognóz. Základy klinické a biochemické genetiky.
12. Genové inženýrství, biotechnologie a genová terapie. DNA diagnostika.
13. Eugenika a perspektivy lékařské genetiky. Genetická prognóza a prevence. Prenatální diagnostika.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Přednášky v PowerPointu a nahraný přednes jednotlivých témat v krátkém filmu jsou dispozici pro přihlášené a pozvané na portále Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SNUSTAD D.P., SIMMONS M.J. Genetika. Masarykova univerzita v Brně, 2017. ISBN 978-80-210-8613-.
-
Základní:
Alberts, B. a kol. Základy buněčné biologie. Ústí nad Labem, 1998.
-
Doporučená:
Rosypal, S. Úvod do molekulární biologie. Brno, 2006.
-
Doporučená:
Pritchard, D., J. a Korf, B., R. Základy lékařské genetiky. Semily, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
4
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
22
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Znát základy molekulární biologie z minulého semestru
Zvládat středoškolskou matematiku
znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni
Znát molekulární úroveň genetických procesů
Znát organizace genomu eukaryot a prokaryot
Znát Mendelovy a Morganovy zákony
Znát pojem mutace, jejich vznik a typy
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Znát základy molekulární biologie z minulem semestru
Zvládat středoškolskou matematiku
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znát molekulární úroveň genetických procesů. |
Znát organizace genomu eukaryot a prokaryot |
Znát genové interakce, letální geny, genová vazba. |
Znát mapování chromozomů a tříbodový test, dědičnost a pohlaví, dědičnost kvantitativních znaků. |
Znát základy statistiky, mnohotné alely, dědičnost krevních systémů, HLA systém, mimojaderná dědičnost. |
Znát základy klinické a biochemické genetiky. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Správně používat terminologii používanou v genetice. |
Být schopen orientovat se v tvorbě genealogických stromů. |
Umět řešit (počítat) jednoduché příklady a problémy v genetice. |
Být schopen pečovat o jednoduché modelové organismy. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|