|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / GEO3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
GEO3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geovědy 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s problematikou rozložení vody na Zemi a jejím významem v jednotlivých dílčích fyzickogeografických sférách. Definovat význam denudace a eroze. Analyzovat vztah fluviálních a glaciálních geosystémů a jejich vazbu na gravitační (svahové) systémy. Popsat jak prostorové rozložení probíraných jevů, tak jejich změny v průběhu Pleistocénu a Holocénu. Cílem závěrečných přednášek je seznámit studenty s problematikou didaktické transformace vhodných témat z výše uvedených bloků.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce na seminářích, průběžné plnění zadaných seminárních prací a jejich prezentace ve skupinách. Individuální zpracování zadaného odborného úkolu ve formě seminární práce.
Zkouška - písemná (test), ústní (odborná diskuse nad vylosovanými tématy).
|
Obsah
|
Rozložení vody na Zemi a její význam v jednotlivých fyzickogeografických sférách. Fluviální systémy - základní členění, jednotlivé prvky a vývoj v čase. Fluviální erozní a akumulační formy. Povodí a základní morfometrické a morfologické charakteristiky vodních toků. Měření a analýza hydrologických dat. Gravitační procesy a systémy - základní genetická klasifikace, jednotlivé prvky a jejich vývoj v čase. Typy gravitačních deformací (geomorfologické hledisko). Základní metody výzkumu gravitačních procesů (geofyzikální metody, měření rychlosti pohybu). Glaciální systémy - základní členění, jednotlivé prvky a jejich vývoj v čase. Glaciální erozní a akumulační formy. Ledovce jako indikátory změn klimatu v kvartéru. Příklady didaktické transformace vhodných hydrologických a fluviálně-geomorfologických, gravitačně-geomorfologických, glaciálních a glaciálně-geomorfologických témat.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz na Google Classroom, kde jsou mj. i záznamy z přednášek.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (40%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (30%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (30%),
-
Vede seminář:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
HUDDART, D; STOTT, T. Earth Environments: Past, Present and Future. Chichester, 2010. ISBN 978-0-471-48533-9.
-
Doporučená:
Goudie, Andrew. Encyclopedia of geomorphology. London : Routledge, 2004. ISBN 0-415-27298-X.
-
Doporučená:
Knighton, David. Fluvial forms and processes : a new perspective. 1st pub. London : Arnold, 1998. ISBN 0-340-66313-8.
-
Doporučená:
HUGGETT, Richard J. Fundamentals of geomorphology [online].. 2003.
-
Doporučená:
Netopil,R. Fyzická geografie I. SPN Praha, 1984.
-
Doporučená:
Gray, M. Geodiversity: Valuing and Conserving Abiotic Nature. Chichester, 2004. ISBN 0-470-84896-0.
-
Doporučená:
Summerfield, Michael A. Global geomorfology : an introduction to the study of landforms. 1st pub. Harlow : Pearson/Prentice Hall, 1991. ISBN 0-582-30156-4.
-
Doporučená:
STRAHLER, A., STRAHLER, A. Introducing Physical Geography. New Delhi, 2016. ISBN 978-8126562251.
-
Doporučená:
Menzies, John. Modern and past glacial environments. Rev. student ed. Oxford : Butterworth-Heinemann, 2002. ISBN 0-7506-4226-2.
-
Doporučená:
Demek, J. Obecná geomorfologie. Academia , Praha, 1987.
-
Doporučená:
Martini, Ireneo Peter; Brookfield, Michael E.; Sadura, Steven. Principles of glacial geomorphology and geology. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2001. ISBN 0-13-526518-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit poznatky z mineralogie a petrologie na úrovni předmětu CBG/GELA |
vysvětlit pojmy z endogenní dynamiky na úrovni CBG/GELA |
vysvětlit pojmy z exogenní dynamiky na úrovni předmětu CBG/GELA |
popsat základní přírodní geosystémy a jejich prvky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat rozdíly mezi působením endogenních činitelů |
analyzovat rozdíly mezi působením exogenních činitelů |
vizualizovat jednotlivé systémy pomocí schémat, grafů a tabulek |
předvést fungování nejen základních přírodních geosystémů, ale i jím navržených subsystémů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní části fluviálních, gravitačních a glaciálních systémů |
vyjmenovat metody výzkumu fluviálních, gravitačních a glaciálních systémů |
popsat schéma rozložení vody na Zemi |
porovnat aktivitu fluviálních, gravitačních a glaciálních procesů v Pleistocénu a v současnosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat rozložení akumulačních i erozních fluviálních, gravitačních a glaciálních forem |
samostatně interpretovat základní hydrologická a glaciologická data |
provést rozbor vztahů mezi základními částmi fluviálních, gravitačních a glaciálních systémů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|