|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / GVZEC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
GVZEC
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geovědní zajímavosti, extrémy a cesty
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
5 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/GVZE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti znají vybrané geovědní zajímavosti a extrémy regionu, ČR a světa. Studenti si četbou cestopisů osvojí jazyk a slovní zásobu, použitelnou při popisu a popularizaci geovědních zajímavostí. Vlastními slovy dokáží popsat geovědní zajímavosti a specifika života ve vybraných atraktivních místech světa. Studenti dokáží plánovat a připravit vlastní cestu.
|
Požadavky na studenta
|
Četba, zpracování skupinového projektu (itinerář cesty) a seminární práce (cestopis).
|
Obsah
|
1. Geovědní zajímavost a extrém - definice, příklady, význam, klasifikace.
2. Vybrané geovědní zajímavosti a extrémy světa.
3. Vybrané geovědní zajímavosti a extrémy ČR.
4. Geovědní zajímavosti a extrémy západních a jižních Čech.
5. Cestopisy - klasické a historické.
6. Cestopisy - moderní a postmoderní.
7. Možnosti zařazení četby a přípravy cestopisů do výuky geografie.
8. Odlehlá a opuštěná místa světa a ČR.
9. Život na polární stanici v Arktidě.
10. Nejvyšší partie Alp, Pyrenejí a Vysokých Tater - podobnosti a rozdíly.
11. Zajímavosti a extrémy pouštních krajin jihozápadu USA a Blízkého východu.
12. Zajímavá a extrémní místa Patagonie.
13. Extrémy a zajímavosti krajiny na Šrí Lance.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory jsou studentům poskytnuty na Courseware předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (20%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (60%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (20%),
-
Vede seminář:
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (20%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (60%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Zikmund, Miroslav; Hanzelka, Jiří. Cejlon : Ráj bez andělů. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Svoboda, 1991. ISBN 80-205-0164-9.
-
Doporučená:
Cybikov, Gonbožab Cebekovič. Cesta k posvátným místům Tibetu : Podle deníků vedených v letech 1899 až 1902. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1987.
-
Doporučená:
Janský, Bohumír. K pramenům Amazonky. České vyd. 1. Praha : Ottovo nakladatelství, 2004. ISBN 80-7181-125-4.
-
Doporučená:
Jakeš, Antonín. Na březích moře a času : Cestopisné reportáže z Turecka, Řecka, Itálie, Francie, Tunisu a Egypta. 1. vyd. Čes. Budějovice : Jihočes. nakl., 1986.
-
Doporučená:
Vráz, Enrique Stanko; Kandertová, Olga; Zpěvák, Karel. Napříč rovníkovou Amerikou. 1. vyd. Praha : Panorama, 1984.
-
Doporučená:
Velek, Josef; Zpěvák, Karel. Od polderů k Ardenám. 1. vyd. Praha : Panorama, 1985.
-
Doporučená:
Štěrba, Otakar; Štětina, Jaromír. Od pramenů k oceánu : Expedice Ob. 1. vyd. Praha : Panorama, 1986.
-
Doporučená:
Welzl, Jan Eskymo. Třicet let na zlatém severu. 6. vyd. (v Äs. spis. 1. vyd.). Praha : Československý spisovatel, 1989. ISBN 80-202-0087-8.
-
Doporučená:
Cousteau, Jacques-Yves; Paccalet, Yves. život na konci světa : Patagonie, Ohňová země, MagalhŽesovo souostroví. 1. vyd. Praha : MF, 1983.
-
Doporučená:
Kochánek, Ladislav. 1000 československých nej : Pro čtenáře od 12 let. 2., přeprac. a dopln. vyd. Praha : Albatros, 1983.
-
Doporučená:
Binková, Simona; Opatrný, Josef. 77 zajímavostí z Mexika : Pro čtenáře od 12 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat základní znalosti zeměpisu na středoškolské úrovni |
používat běžné internetové vyhledávací nástroje |
vyhledávat geovědní zajímavosti a extrémy vybraného regionu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat vybraný cestopis |
navrhovat výpravu za geovědními zajímavostmi vybraného regionu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat geovědní zajímavost |
popsat některé geovědní extrémy |
objasnit problematiku extremity a vyjádřit přitažlivost extrémů a zajímavostí |
sestavit plán geovědní cesty |
argumentovat a diskutovat své názory na problematiku geovědních zajímavostí a extrémů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zábavnou a atraktivní formou popisovat geovědní zajímavosti a extrémy regionu, ČR a vybraných částí světa |
hodnotit zajímavosti z historických cest, z cest a výzkumných pobytů uskutečněných přednášejícími |
hodnotit možnosti využití studia cestopisů ve výuce geografie |
provádět detailní rozbor jednoho z extrémů či jedné zajímavosti |
navrhovat možnosti zařazení problematiky extrémů do výuky zeměpisu |
klasifikovat zajímavosti a extrémy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|