|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / KVCR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
KVCR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Květena České republiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Květena ČR
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
5 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 20
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/KVCR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenta do problematiky květeny a vegetace České republiky. Zasazení našeho území do kontextu evropského a světového. Seznámí studenty s květennými elementy našeho území, historií floristicko-fytogeografického výzkumu ČR, základy fytogeografie území ČR, významnými fytogeografickými okresy oreofytika, mezofytika a termofytika (Šumava, Krkonoše, Krušné hory, Plzeňsko, České Středohoří, Pavlovské vrchy aj.) a jejich flórou a vegetací.
|
Požadavky na studenta
|
Příprava výstavky rostlin zájmového území. Zápočtový test. 3 denní exkurze.
|
Obsah
|
1. Úvodní přednáška. Vymezení základních pojmů: květena a vegetace, endemit, relikt. Historie floristicko-fytogeografického výzkumu ČR. Zasazení našeho území do kontextu evropského a světového.
2. Regionálně fytogeografické členění ČR, rozšíření hlavních vegetačních formací Země, vertikální zonace. Vliv člověka na krajinu.
3. Přehled rostlinstva ČR: rostlinstvo skal a drolin, společenstva vod a mokřadů.
4. Přehled rostlinstva ČR: rostlinstvo slaných půd, rašeliniště.
5. Přehled rostlinstva ČR: luční a lesní biotopy.
6. Přehled vegetace ČR: křoviny, mýtiny, synantropní vegetace.
7. Základy fytogeografie území ČR. Významné fytogeografické okresy oreofytika - Šumava, Krušné hory.
8. Významné fytogeografické okresy oreofytika a jejich flóra a vegetace - Krkonoše, Jizerské hory
9. Významné fytogeografické okresy mezofytika a jejich flóra a vegetace - Plzeňsko.
10. Významné fytogeografické okresy mezofytika a jejich flóra a vegetace - Český les, Třeboňsko.
11. Významné fytogeografické okresy termofytika a jejich flóra a vegetace - České Středohoří
12. Významné fytogeografické okresy termofytika a jejich flóra a vegetace - Pavlovské vrchy, Mikulov, Břeclavsko.
13. Shrnutí. Zápočtový test.
+ 3 dny exkurze (oreofytikum, mezofytikum, termofytikum)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kubát, K. Klíč ke květeně ČR. Praha, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
-
Základní:
Hejný, S. et Slavík, B. Květena České socialistické republiky. Sv. 1.. Praha : Academia, 1988.
-
Základní:
Chytrý, M. Vegetace České republiky.. Praha, 2010. ISBN 978-80-200-1896-0.
-
Základní:
Chytrý, M. Vegetace ČR. Ruderální , plevelová, skalní a suťová vegetace.. Praha, 2009. ISBN 978-80-200-1769-7.
-
Doporučená:
Culek M. Biogeografické členění ČR.
-
Doporučená:
Culek M. Biogeografické členění ČR I. díl. Enigma Praha, 1996.
-
Doporučená:
Mikyška, Rudolf. Geobotanická mapa ČSSR. Praha : Academia, 1972.
-
Doporučená:
Neuhäuslová, Zdenka; Štursa, Jan; Elcová, V. Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky : textová část = Map of potential natural vegetation of the Czech republic. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0687-7.
-
Doporučená:
Polívka, F. Názorná květena zemí koruny české. 1. - 4. Olomouc, 1904.
-
Doporučená:
Dostál, Josef. Nová květena ČSSR. Díl 1.. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0095-X.
-
Doporučená:
Moravec, Jaroslav. Rostlinná společenstva České republiky a jejich ohrožení = Red list of plant communities of the Czech Republic and their endangerment. Litoměřice : Okresní vlastivědné muzeum, 1995. ISBN 80-900827-6-9.
-
Doporučená:
Chytrý, M. Vegetace ČR. Lesní a křovinná vegetace. Praha, 2013. ISBN 978-80-200-2299-8.
-
Doporučená:
Chytrý, M. Vegetace ČR. vodní a mokřadní vegetace. Praha, 2011. ISBN 978-80-200-1918-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
15
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
24
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student by se měl dobře orientovat v základních taxonech květeny České republiky a měl by být schopen je determinovat. Bylo by dobré, kdy znal základy ekologie rostlin |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zvládne problematiku květeny České republiky, bude schopen charakterizovat na obecné úrovni květenu jednotlivých míst České republiky a determinovat běžné taxony oreofytika, mezofytika a termofytika |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
student zvládne problematiku květeny České republiky, bude schopen charakterizovat na obecné úrovni květenu jednotlivých míst České republiky a determinovat běžné taxony oreofytika, mezofytika a termofytika |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|