|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / MRGS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
MRGS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní metody ve výuce reg. geografie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Moderní metody ve výuce regionální geografie 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti dělí kontinenty (Afrika, Asie, Austrálie) na regiony. Studenti aplikují znalosti obecné fyzické a humánní geografie do výuky vymezených regionů a propojují tyto znalosti se specifiky jednotlivých regionů. Studenti předvedou didaktickou transformaci a odvodí model výuky regionální geografie v souvislostech na úrovni SŠ. Studenti stanoví vhodné metody a organizační formy při vedení modelové hodiny regionální geografie. Studenti vybírají vhodné a relevantní zdroje informací (články, publikace, internetové stránky, modelyatd) o jednotlivých regionech a zařazují tyto informace do výuky. Studenti vhodně využívají techniku (např. interaktivní tabuli, Google Earth, GIS atd.) při výuce regionální geografie.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování a předvedení modelové hodiny
|
Obsah
|
1 AFRIKA: Geogr. regionalizace Afr. v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geogr.. Přístupy k regionalizaci Afr. v SŠ výuce geogr.. Kontrasty a podobnosti regionů. Dělení Afr. na FG a HG celky a jejich vývoj v čase. Hist. dědictví Afr.. Jak se vypořádat se stereotypním myšlením ve výuce rozvojových regionů. Počítačová prezentace jako základní prostředek didakt. transformace při front. výuce geogr. Afr..
2 AFRIKA: FG charakteristiky Afr. kontinentu a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. Klim. specifika v Africe a jejich vliv na ostatní geosféry. Vazby mezi jednotlivými přír. sférami. Monzun a savany. Environ. problémy TDL. Možnosti využití GIS k zatraktivnění výuky FG charakteristik Afr..
3 AFRIKA: HG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transf. pro výuku na SŠ. Vývoj charakteristik Afr. obyvatelstva v prostoru a čase.Mezinárodní obchod v rámci Afr. i do a z ní. Příčiny konfliktů v Afr. ve 20. a 21. stol. Využití AV techniky pro lepší pochopení aktuálních sociál. problémů v Afr..
4 AFRIKA: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Afr.. Vliv přír. sfér na socioek. sféru v jednotlivých afr. regionech. Jak strukturovat SŠ hodinu region. geogr. Afr.. Příklady technik a org. forem výuky při propojování FG a HG znalostí ve výuce region. geogr. Afr.. Příklady využití interakt. tabule při výuce region. geogr. Afr..
5 ASIE: Geogr. regionalizace Asie v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie. Přístupy k regionalizaci Asie při SŠ výuce geogr..Kontrasty a podobnosti regionů. Dělení Asie na FG a HG celky a jejich vývoj v čase. Geopolit. situace ve vybraných asij. regionech a její proměny v čase. On-line materiály využitelné ve výuce geogr. Asie.
6 ASIE: FG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. FG extrémy Asie a jejich didakt. transf.. Vliv monzunu a mořského proudění na vybrané asij. regiony. Vizualizace vybraných FG procesů pomocí videí a výukových programů.
7 ASIE: HG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. Demografická a hospodářská specifika asijských regionů.Příčiny a důsledky region. rozdílů. Vývoj čínského hospodářství ve 20. a 21. stol.. Moderní válečné konflikty v Asii + islamismus. Vizualizace vybraných HG fenoménů Asie pomocí GIS jako aktivizační a motivační prvek výuky.
8 ASIE: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Asie. Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu modelového regionu Asie. Výběr vhodných metod, org. forem výuky a podpůrných médií pro SŠ výuku region. geogr. Asie. Výukové PC programy jako vhodné médium pro zatraktivnění výuky geogr. Asie.
9 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Geogr. regionalizace A&O v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie. Přístupy k regionalizaci A&O. Klady a zápory využití výhradně FG členění při výuce geogr. A&O. Oceánie a její současné environm. a soc. problémy. Elektr. sbírky map a jejich využití ve SŠ výuce geografie A&O.
10 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: FG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ. Specifika FG regionů Austr.. ENSO. Didakt. transf. environm. katastrofy na Velikonočním ostrově. Antropo. ovlivnění přír. prostředí v Oceánii. PC animace a možnosti jejího využití při SŠ výuce FG procesů v A&O.
11 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: HG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ. Surovinová základna Austr. a její vliv na vyspělou ekonomiku státu. Rozdíly a podobnosti v hosp. vyspělosti států Oceánie - možnosti a bariéry jejich rozvoje. Tur. ruch v regionu.Dokumentární pořady jako nástroj motivace žáků při SŠ výuce HG charakteristik Oceánie.
12 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu A&O. Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu Nov. Zélandu a vybraného regionu Austr.. Možnosti využití skupinové práce na příkladu environm. problematiky Nauru a jeho nejisté budoucnosti. Google Earth jako vhodný vizual. doplněk při SŠ výuce geografie Austr..
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Monika Čechurová, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Anděl, Jiří; Peštová, Jana; Skokan, Ladislav. Asie a Evropa : zeměpis pro základní školy a nižší ročníky osmiletých gymnázií. 1. vyd. Praha : Prospektrum, 1997. ISBN 80-85431-67-X.
-
Doporučená:
Novotná, Marie; Hájek, Jan. Cvičení z regionální geografie Asie. 2. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-553-7.
-
Doporučená:
Šupka, Jan; Hofmann, Eduard; Rux, Jaromír. Didaktika geografie. I. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1993. ISBN 80-210-0572-6.
-
Doporučená:
Novotná, Marie. Geographic information systems in regional geography. GIS Brno `98 conference ISBN 80-210-1842-9. 1998.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana; Affolter, Robert. Jak znám Afriku a Austrálii. 2. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1994.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana; Affolter, Robert. Jak znám Afriku a Austrálii : [pracovní sešit pro žáky 5. ročníku základních škol]. 1. vyd. Praha : Iris, 1992.
-
Doporučená:
KÜHNLOVÁ, H. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum,, 2000.
-
Doporučená:
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Doporučená:
Lange, Harald; Huber, Hanke; Vilímek, Vít; Kučera, Tomáš. Pouště. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2006. ISBN 80-7238-464-3.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana; Peštová, Jana. Poznáváme největší světadíly : pracovní sešit pro žáky základních škol a nižších ročníků výběrových škol. Amerika, Asie. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1993.
-
Doporučená:
Mentlík, Pavel; Novotná, Marie. Regionální geografie & regionální rozvoj. 2002.
-
Doporučená:
Šindler, Petr; Baar, Vladimír. Regionální geografie světadílů a oceánů : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Díl 1., Afrika, Asie, Austrálie a Oceánie.. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1988.
-
Doporučená:
Šupka. Schémata v didaktice geografie a při vyučování zeměpisu na základní a střední škole. Hradec Králové KPÚ, 1982.
-
Doporučená:
Cole, Roy; De Blij, Harm Jan. Survey of Subsaharan Africa : a regional geography. New York : Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-517080-1.
-
Doporučená:
Šupka, Jan; Hofmann, Eduard. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a přírodověd.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. ISBN 80-210-0182-8.
-
Doporučená:
Bradshaw, Michael. World regional geography : the new global order. Updated 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239031-X.
-
Doporučená:
Lew, Alan A.; Hall, Michael C.;Dallen Timothy. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing, 2011. ISBN 978-0757593154.
-
Doporučená:
Svatoňová, Hana. Zeměpis : Putování po světadílech : učebnice. 2. díl, Asie, Austrálie a Oceánie, polární oblasti. Brno : Nová škola, 2008. ISBN 80-7289-096-4.
-
Doporučená:
Vilímek, Vít. Zeměpisný slovníček : příručka pro základní a střední školy. 2., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1999. ISBN 80-86034-38-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti obecné didaktiky pro střední školy - Znalosti obecné fyzické a humánní geografie na úrovni státní závěrečné zkoušky bakalářského stupně studia |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student dělí kontinenty (Asie, Afrika, Austrálie) na regiony. - Student dokáže aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické i humánní) do výuky vymezených regionů a předvede propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů. - Student dokáže provést didaktickou transformaci na úrovni učiva pro střední školy a demonstruje výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii a klade důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy. - Student využívá vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie. - Student používá při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|