|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / OZOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
OZOP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Obecná zoologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 25
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/OZOP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s mnohobuněčnými živočichy, jejich tkáněmi a orgánovými soustavami. Sdělit studentům základní způsoby rozmnožování a ontogenezI živočichů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních, zápočtový test. Prokázání znalosti přednášené látky u zkoušky.
|
Obsah
|
1. Živočichové a jejich postavení v systému Eukaryot. Stavba živočišné buňky.
2. Tkáně - obecná stavba, vztahy buněk v tkáních. Epitely, jejich struktura a funkce. Extracelulární matrix a její role ve struktuře a vzniku tkání.
3. Pojivové tkáně. Kost a chrupavka a jejich vznik.
4. Svalová tkáň. Nervová tkáň.
5. Integument a jeho evoluce u Metazoí. Oporná soustava a její evoluce u Metazoí.
6. Pohybová soustava a její evoluce u Metazoí.
7. Trávicí soustava a její evoluce u Metazoí.
8. Dýchací soustava a její evoluce u Metazoí.
9. Cévní soustava a její evoluce u Metazoí.
10. Vylučovací soustava a její evoluce u Metazoí.
11. Nervová soustava a její evoluce u Metazoí.
12. Pohlavní soustava a její evoluce u Metazoí. Nepohlavní rozmnožování Metazoí. Pohlavní rozmnožování Metazoí.
13. Lebka obratlovců, její stavba a evoluce.
14. Ontogeneze - Progeneze a Blastogeneze. Ontogeneze - Blastogeneze a Organogeneze strunatců. Mezoderm, jeho vznik a význam. Coelom a další tělní dutiny, jejich vznik, evoluce a význam.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jiří Kout, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jiří Kout, Ph.D. (100%),
RNDr. Pavel Vlach, Ph.D. (100%),
RNDr. Pavel Vlach, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Zbyněk Houdek, Ph.D. (100%),
Mgr. Michaela Jízbová (100%),
Mgr. Jiří Kout, Ph.D. (100%),
RNDr. Pavel Vlach, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Obecná morfologie živočichů
(Roček, Z)
-
Doporučená:
Černý, R. Čtvrtá vrstva. Vesmír 89. 2010.
-
Doporučená:
Gilbert, S.F. Developmental Biology. Sunderland, 2000.
-
Doporučená:
Young, W.G., Jupp, R., Kruger, B.J. Evolution of the skull, jaws and teeth in vertebrates. Queensland, 1989.
-
Doporučená:
Černý, R. Neurální lišta a její význam v ontogenezi a evoluci. Živa 3: 130. 2001.
-
Doporučená:
Romanovský, A. Obecná biologie : celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Knoz, J. Obecná zoologie. I. a II. díl. PřF UJEP Brno, 1993.
-
Doporučená:
Sládeček, František. Rozmnožování a vývoj živočichů : Základy vývojové biologie : Celost. vysokošk. učebnice pro přírodověd. fakulty. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha : Academia, 1986.
-
Doporučená:
Pelegri, F.J. Vertebrate Embryogenesis: Embryological, Cellular, and Genetic Methods. New York., 2011.
-
Doporučená:
Janqueira, L.C., Carneiro J., Kelly, R. Základy histologie. Jinočany, 1997.
-
Doporučená:
Gaisler, J, Zima, J. Zoologie obratlovců.. Praha, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít představu o současném pojetí živočichů v rámci organismů
podrobně znát stavbu (živočišné) buňky na úrovni dané RVPG
mít konkrétní představu o základních typech organických molekul v buňce na úrovni dané RVPG
znát základní druhy tkání a jejich typů, včetně základní struktury na úrovni dané RVPG
znát základní typy orgánových soustav a několik konkrétních případů u konkrétních taxonů na úrovni kmenů na úrovni dané RVPG
znát základní způsoby reprodukce živočichů včetně konkrétních příkladů na úrovni druhů na úrovni dané RVPG |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student si osvojí znalosti a pojmy, které se týkají vzniku mnohobuněčných organismů jako jsou buněčné kolonie, adhezivita, kohezivita, diferenciace, mezibuněčné spoje, histogeneze. Naučí se základy z histologie (epitely, pojiva, nervová tkáň, svalová tkáň) a z imunologie. Seznámí se podrobně s různými způsoby rozmnožování (nepohlavní a pohlavní rozmnožování, vývoj gamet, rozmnožovací cykly, oplození) a ontogeneze živočichů (blastogeneze, organogeneze, přímý a nepřímý vývoj, regenerace). Během praktických cvičení získají dovednosti z oblasti mikroskopie, přípravy preparátů a metodických experimentů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|