|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAJ / ABL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAJ
/
ABL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Americká a britská literatura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je obeznámit studenty s vývojovými tendencemi britské a americké literatury od počátku 20. století do současnosti, s předními literárními směry v uvedeném období a s jejich nejvýznamnějšími představiteli. Přednášky jsou zaměřeny na zprostředkování společenského, kulturního a teoretického kontextu pro porozumění vývoji britské a americké literatury. Cvičení se soustředí na analýzu a interpretaci zvolených literárních textů. Výběr textů reflektuje nejen význam pro dané období, ale také rozmanitost témat a přístupů. Předmět je vyučován v angličtině a systematicky rozvíjí kritické myšlení a interpretační schopnosti studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Prezentace na zadané téma. Písemný test a ústní pohovor.
|
Obsah
|
- Vývoj britské literatury od počátku 20. století do současnosti
- Vznik realistického románu a povídky
- Modernismus v britské a americké literatuře
- Vývojové tendence britské prózy ve druhé polovině 20. století
- Vývojové tendence britského dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století
- Postkoloniální literatura
- Literární a kulturní vývoj ve Spojených státech amerických ve 20. století
- Žánrová, kulturní a etnická různorodost americké literární tvorby
- Vývojové linie a koncepce moderní americké poezie
- Multiplicita názorů a představ o jednotlivci a společnosti v americké prozaické tvorbě ve druhé polovině 20. století
- Multiplicita názorů a představ o jednotlivci a společnosti v americké dramatické tvorbě ve druhé polovině 20. století
- Literatura menšin
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Procházka, Martin. Lectures on American literature. Prague : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0358-6.
-
Základní:
Hilský, Martin. Současný britský román. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-00-3.
-
Základní:
Birch, Dinah. The Oxford companion to English literature. Oxford : Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-280687-1.
-
Doporučená:
Meyers, Karen; Rangno, Erik V. R.; Phillips, Jerry. ed. Contemporary American literature: (1945-present). 2. vyd.. New York: Chelsea House, 2010.
-
Doporučená:
Bradbury, Malcolm, Ruland, Richard. From Puritanism to Postmodernism. London: Penguin, 1991.
-
Doporučená:
Hilský, Martin. Modernisté : Eliot, Joyce, Woolfová, Lawrence. Praha : Torst, 1995. ISBN 80-85639-40-8.
-
Doporučená:
Hilský, Martin,; Nagy, Ladislav; Reichel, Tomáš. Od slavíka k papouškovi : proměny britské prózy. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-075-9.
-
Doporučená:
Procházka, Martin; Stříbrný, Zdeněk. Slovník spisovatelů - anglická literatura, africké literatury v angličtině, australská literatura, indická literatura v angličtině, irská literatura, kanadská literatura v angličtině, karibská literatura v angličtině, novozélandská literatura,skotská literatura, waleská literatura. Praha : Libri, 1996. ISBN 80-85983-04-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
14
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat anglický jazyk na úrovni B2 podle SERR |
orientovat se v zásadních literárních směrech a proudech |
vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje Velké Británie a USA ve 20. století |
být obeznámen s aktuálním kulturním dění Velké Británie a USA |
znát základní literárněvědné pojmy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní literárněvědné pojmosloví |
rozumět literárním textům (tj. textům prózy, dramatu a básnickým textům) |
rozumět hlavním myšlenkám odborných anglických textů zaměřených na vývoj britské a americké literatury |
sumarizovat literární texty |
aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma |
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
používat anglický jazyk na úrovni B2+/C1 podle SERR |
uvést do souvislosti literární vývoj ve Velké Británii a USA s významnými kulturněhistorickými událostmi |
pojmenovat a vysvětlit literární směry a proudy v britské a americké literatuře 20 století |
charakterizovat vývojové tendence britské prózy, dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století po současnost |
charakterizovat vývojové tendence americké prózy, dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století po současnost |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat literární texty britské a americké provenience |
demonstrovat znalost daného literárního druhu/žánru prostřednictvím interpretace zvoleného literárního textu |
postihnout základní charakteristiky daného žánru a žánrových zvláštností |
na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy a představitele |
samostatně zhodnotit úlohu společenského a kulturního kontextu pro vznik literárních děl a jejich recepci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
|
|
|
|