|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAJ / AML
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAJ
/
AML
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Americká literatura 19. a 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAJ/AML19
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je vyučován v angličtině a jeho cílem je představit studentům ucelený přehled nejvýznamnějších rysů literárního, kulturního a společenského vývoje na území USA v 19. a 20. století z hlediska žánrové, kulturní a etnické různorodosti. V první části kurzu se studenti obeznámí s literárním a kulturním vývojem v rámci 19. století, zejména s chronologickými a intelektuálními specifiky vzniku amerického románu (založení prozaické tradice Ch.B. Brownem, Washington Irvingem), pokusem o vytvoření americké legendy v díle J.F. Coopera, kategorií gotična (Ch.B. Brown, E.A. Poe), podstatou transcendentalismu (R.W. Emerson, D.H. Thoreau), pozdním romantismem (N. Hawthorne, H. Melville), zrodem moderní poezie (W. Whitman, E. Dickinson), regionalismem (M. Twain), realismem (D. Howells, H. James) a naturalismem (F. Norris, S. Crane, T. Dreiser, J. London). Nedílnou součástí je rovněž seznámení s afro-americkou literaturou. Druhá část kurzu je zaměřena na vývojové linie a koncepce moderní americké poezie (E. Pound, T.S. Eliot; R. Frost W.C. Williams; R. Lowell, aj.) a multiplicitu názorů a představ o společnosti a jednotlivci v prozaické a dramatické tvorbě 20. století (Ztracená generace, E. Hemingway, H. Miller, F.S. Fitzgerald, S. Lewis, J. Steinbeck, E. Caldwell aj.). Část výuky může být realizována samostatnou prací studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Pravidelná docházka a plnění zadaných domácích úkolů (zejména čtení zadaných literárních textů a jejich stručná analýza). Vypracování prezentace na zvolené téma. Splnění průběžného a závěrečného testu.
|
Obsah
|
Orientační témata přednášek:
1. Americká gotika: Brockden Brown a Edgar Alan Poe
2. Transcendentalismus: Ralph Waldo Emerson a David Herbert Thoreau
3. Pozdní romantismus: Nathaniel Hawthorne, Herman Melville
4. Zrod moderní poezie: Walt Whitman a Emily Dickinson
5. Mark Twain, the Tall Tale, Local Color
6. Realismus v díle Williama D. Howellse a Henryho Jamese
7. Naturalismus: Frank Norris, Stephen Crane, Theodore Dreiser, Jack London
8. Afro-americká literatura, Harlemská renesance
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Ivona Mišterová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Ivona Mišterová, Ph.D. (100%),
PhDr. Alice Tihelková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Ivona Mišterová, Ph.D. (100%),
PhDr. Alice Tihelková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
High, Peter B. An Outline of American Literature. Harlow : Longman, 1986. ISBN 0-582-74502-0.
-
Základní:
Rangno, Erik; Meyers, Karen; Phillips, Jerry. Contemporary American literature : (1945-present). 2nd ed. New York : Chelsea House, 2010. ISBN 978-1-60413-489-6.
-
Doporučená:
JAŘAB, J. Antologie americké literatury. Praha: SPN, 1985.
-
Doporučená:
Bradbury, M.; Ruland, R. From Puritanism to Postmodernism. London: Penguin, 1991.
-
Doporučená:
PROCHÁZKA, M. a kol. Lectures on American Literature. Praha: Univerzita Karlova v Praze - nakladatelství Karolinum, 2002.
-
Doporučená:
Brandbury, M.; Ruland, R. Od puritanismu k postmodernismu. Přel. Marcel Arbeit a kol.. Praha: Mladá Fronta, 1997.
-
Doporučená:
ČAŇKOVÁ, M. Open Gates. Student´s book: a course in 20th century British literature. Voznice: Leda, 2005.
-
Doporučená:
Procházka, M, Stříbrný, Z. Slovník spisovatelů. Praha: Libri, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
56
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní literárněvědné pojmy |
orientovat se v aktuálním kulturním dění USA |
orientovat se v klíčových literárních směrech a proudech |
ovládat anglický jazyk na úrovni B2+/C1 |
popsat významné milníky kulturního vývoje USA ve 20. století |
vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje USA do 19. století |
žádné podmiňující předměty |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
adekvátně sumarizovat literární texty |
aktivně používat základní literárněvědné pojmosloví |
aktivně se zapojit do diskuse na dané téma |
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu |
porozumět hlavním myšlenkám odborných anglických textů zaměřených na dějiny americké literatury |
porozumět literárním textům (tj. textům prózy, dramatu a básnickým textům) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat regionalismus, realismus a naturalismus a popíše jejich odlišnosti |
identifikovat vývojové linie a koncepce moderní americké poezie |
popsat signifikantní rysy literárního, kulturního a společenského vývoje na území USA v 19. a 20. století z hlediska žánrové, kulturní a etnické různorodosti |
studenti jsou schopni: - popsat signifikantní rysy literárního, kulturního a společenského vývoje na území USA v 19. a 20. století z hlediska žánrové, kulturní a etnické různorodosti, - rozpoznat chronologická a intelektuální specifika vzniku amerického románu, - identifikovat americkou literární legendu v díle J.F. Coopera, - vysvětlit kategorii gotična a podstatu transcendentalismu, - objasnit termín pozdní romantismus, - rozlišit regionalismus od realismu a naturalismu, - identifikovat vývojové linie a koncepce moderní americké poezie, - vysvětlit multiplicitu názorů a představ o společnosti a jednotlivci v prozaické a dramatické tvorbě 20. století |
uvést do souvislosti literární vývoj v USA s významnými kulturněhistorickými událostmi |
vymezit chronologická a intelektuální specifika vzniku amerického románu |
vysvětlit multiplicitu názorů a představ o společnosti a jednotlivci v prozaické a dramatické tvorbě 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
adekvátně interpretovat dané literární texty americké provenience |
aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví |
demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu |
na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy a představitele |
na zvoleném díle aktivně prezentovat literárně-estetické aktivity |
samostatně klasifikovat literární druhy a literární žánry |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|