|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAJ / CTJA2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAJ
/
CTJA2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Četba literárních textů v angličtině 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAJ/ČTJA2
|
Vyloučené předměty
|
KAJ/ČTJA2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je četba a interpretace anglických literárních textů v širším kulturním, společenském, politickém a ekonomickém kontextu. Prostřednictvím interdisciplinárního přístupu budou studenti zlepšovat a nadále rozvíjet nejen své jazykové a literární kompetence, ale rovněž všeobecné znalosti. Četba a analýza děl významných anglických autorů bude realizována na pozadí literárních a historických událostí, jež utvářely a určitým způdobem vymezovaly britské kulturní dědictví. Převážně chronologická sekvence zvolených literárních textů bude zahájena dílem Williama Shakespeara (s důrazem na specifický dramatický žánr - shakespearovské drama - v širších kulturních a historických souvislostech vlády královny Alžběty I. a Jakuba I. apod.) a uzavřena britskými autory 20. století (viz obsah předmětu a způsobilosti). Během kurzu budou studenti seznámeni s historií a vývojem anglické literatury; na základě získaných znalostí by následně měli být schopni zhodnotit evoluci anglické literatury.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zadaných úkolů a průběžného a závěrečného testu.
|
Obsah
|
Week 1: Introduction: basic literary terms and critical concepts (some basic guidelines for reading literature Week 2: Shakespeare's timeless works in the context of Tudor England with primary emphasis on the major comedies and tragedies Week 3: A duality in Victorian literature Authors associated with the late Victorian Period, particularly Oscar Wilde Week 4: Literature between the Wars Literature between the outbreak of the World War I and the beginning of the World War II with attention to cultural, political and literary contexts Week 5: Modernist experiments: James Joyce, a prominent contributor to the Modernist Movement Week 6: Modernist experiments: Virginia Woolf, a key figure of Modernism Week 7: George Orwell, an acute observer of his time, in the context of significant historic and political events Week 8: The themes of fall, guilt, corruptibility and the depravity of human nature in William Golding's novels Week 9: Theatre of the Absurd: an existentialistic vision of the meaningless of human existence; Samuel Beckett and his influence on Harold Pinter and Tom Stoppard Week 10: Angry Young Men: authors at the forefront of a new trend of social realism and anti-establishment Week 11: Women writers: Doris Lessing Week 12: Contemporary British fiction: Chinua Achebe Week 13: Revision, Final Test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mišterová, I.; Skopečková, E. A Reader in British Studies. Plzeň: Západočeská univerzita, 2008.
-
Základní:
Oliveriusová, E. Antologie anglické literatury. Praha: SPN, 1984.
-
Základní:
Stříbrný, Z. Dějiny anglické literatury. Praha: Academia, 1987.
-
Základní:
Wellek, R.; Warren, A. Teorie literatury. Praha: Votobia, 1996.
-
Základní:
Abrams, M.H., Greenblatt, Stephen, eds. The Norton Anthology of English Literature. Volume F. The Twentieth Century and After. 8th ed. New York. London: W. W. Norton and Company, 2006.
-
Rozšiřující:
Evans, I. A Short History of English Literature. Penguin Books : London, 1990.
-
Rozšiřující:
ČAŇKOVÁ, M. Open Gates. Student´s book: a course in 20th century British literature. Voznice: Leda, 2005.
-
Rozšiřující:
Barnard, Robert. Stručné dějiny anglické literatury. Praha : Brána, 1997. ISBN 80-85946-83-1.
-
Doporučená:
Cuddon, J. A. A dictionary of literary terms. London : Penguin Books, 1982. ISBN 0-14-051112-1.
-
Doporučená:
Grmela, J.; Hilský, M.; Oliveriusová, E.; Marek, J. Dějiny anglické literatury. Praha: SPN, 1988.
-
Doporučená:
Abrams, M.H. The Norton Anthology of English Literature. The Major Authors. 2 sv. New York. London: W. W. Norton and Company, 1996.
-
Doporučená:
Baldick, Ch. The Oxford Dictionnary of Literary Terms. Oxford: Oxford University, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
36
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
16
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádné podmiňující předmět.y |
- disponovat znalostí anglického jazyka na úrovni B2 podle SERR; |
- orientovat se v klíčových literárních směrech a proudech; |
- popsat významné milníky kulturního vývoje Velké Británie v 19. a 20. století; |
- orientovat se v aktuálním kulturním dění Velké Británie; |
- definovat základní literárněvědné pojmy.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- porozumět literárním textům (tj. textům prózy, dramatu a básnickým textům); |
- porozumět hlavním myšlenkám daných literárních děl; |
- adekvátně sumarizovat literární texty; |
- aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma; |
- na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni: - popsat a vysvětlit nadčasové dílo Williama Shakespeara, - zkoumat podstatu a dualitu literatury Viktoriánské éry, - vysvětlit a popsat díla autorů tzv. skupiny z Bloomsbury, - vysvětlit významnou inovaci nejen anglické prózy, techniku proudu vědomí, - popsat charakter/podstatu experimentálních próz Virginie Woolfové a Jamese Joyce, - vysvětlit a popsat tvorbu "rozhněvaných mladých mužů", - analyzovat a identifikovat znaky absurdního dramatu v díle Samuela Becketta, - uvést do souvislosti literární vývoj s kulturně-historickými změnami |
- uvést do souvislosti literární vývoj ve Velké Británii s významnými kulturněhistorickými událostmi; |
- popsat modernismus a literární experimenty v britské próze v první polovině 20. století; |
- charakterizovat vývojové tendence britské prózy, dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století, např. postmoderní britskou literaturu: tradiční prózu, experimentální prózu a magický realismus; |
- zhodnotit vývoj tzv. postkoloniální britské literatury. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví; |
- adekvátně interpretovat literární texty britské provenience; |
- demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu; |
- na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy; |
- na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní představitele; |
- samostatně zhodnotit úlohu společenského a kulturního kontextu pro vznik literárních děl a jejich recepci. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|