|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAJ / RKLA2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAJ
/
RKLA2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Reálie anglicky mluvících zemí 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Reálie, kultura a literatura anglicky mluvících zemí 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je obeznámit studenty s vývojovými tendencemi britské a americké literatury od počátku 20. století do současnosti, s předními literárními směry v uvedeném období a s jejich nejvýznamnějšími představiteli. V přednáškách bude pozornost věnována, např. vzniku realistického románu a povídky, modernismu a diverzitě britské a americké literatury od šedesátých let po současnost. Cvičení se zaměří na analýzu autentických textů v kontextu kulturního a společenského kontextu. Předmět je vyučován v angličtině a systematicky rozvíjí kritické myšlení a interpretační schopnosti studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění průběžného a závěrečného testu, závěrečná zkouška. Prezentace. Doporučena aktivní účast na cvičeních.
|
Obsah
|
Vývoj britské literatury od počátku 20. století do současnosti
Vznik realistického románu a povídky
Modernismus v britské a americké literatuře
Vývojové tendence britské prózy ve druhé polovině 20. století
Vývojové tendence britského dramatu druhé polovině 20. století
Vývojové tendence britské poezie ve druhé polovině 20. století
Postkoloniální literatura
Literární a kulturní vývoj ve Spojených státech amerických ve 20. století
Žánrová, kulturní a etnická různorodost americké literární tvorby
Vývojové linie a koncepce moderní americké poezie
Multiplicita názorů a představ o jednotlivci a společnosti v americké prozaické tvorbě ve druhé polovině 20. století
Multiplicita názorů a představ o jednotlivci a společnosti v americké dramatické tvorbě ve druhé polovině 20. století
Literatura menšin
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bradbury, Malcolm, Ruland, Richard. From Puritanism to Postmodernism. London: Penguin, 1991.
-
Základní:
Procházka, Martin. Lectures on American literature. Prague : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0358-6.
-
Základní:
Hilský, Martin. Současný britský román. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-00-3.
-
Základní:
Birch, Dinah. The Oxford companion to English literature. Oxford : Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-280687-1.
-
Doporučená:
Meyers, Karen, Rangno, Erik V. R., Phillips, Jerry. ed. Contemporary American literature: (1945-present). 2. vyd. New York: Chelsea House, 2010.
-
Doporučená:
Hilský, Martin. Modernisté : Eliot, Joyce, Woolfová, Lawrence. Praha : Torst, 1995. ISBN 80-85639-40-8.
-
Doporučená:
Hilský, Martin,; Nagy, Ladislav; Reichel, Tomáš. Od slavíka k papouškovi : proměny britské prózy. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-075-9.
-
Doporučená:
Procházka, Martin; Stříbrný, Zdeněk. Slovník spisovatelů - anglická literatura, africké literatury v angličtině, australská literatura, indická literatura v angličtině, irská literatura, kanadská literatura v angličtině, karibská literatura v angličtině, novozélandská literatura,skotská literatura, waleská literatura. Praha : Libri, 1996. ISBN 80-85983-04-4.
-
Doporučená:
Drabble, Margaret, Stringer, Jenny. The Concise Oxford Companion to English Literature. 3. vyd. New York: Oxford University Press, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
18
|
Celkem
|
125
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat znalostí anglického jazyka na úrovni B2+/C1 podle SERR; |
orientovat se v klíčových literárních směrech a proudech |
vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje Velké Británie a USA ve 20. století |
orientovat se v aktuálním kulturním dění Velké Británie a USA |
charakterizuje základní literárněvědné pojmy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat literárněvědné pojmosloví |
rozumět literárním textům (tj. textům prózy, dramatu a básnickým textům) |
rozumět hlavním myšlenkám odborných anglických textů zaměřených na dějiny britské a americké literatury |
adekvátně sumarizovat literární texty |
aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma |
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
uvést do souvislosti literární vývoj s kulturněhistorickými událostmi |
pojmenovat a vysvětlit literární směry a proudy v britské a americké literatuře 20 století; |
charakterizovat vývojové tendence britské prózy, dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století, např. postmoderní britskou literaturu: tradiční, experimentální prózu a magický realismus |
charakterizovat vývojové tendence americké prózy, dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století |
zhodnotit vývoj tzv. postkoloniální britské literatury |
zhodnotit vývoj afro-americké literatury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví |
samostatně klasifikovat literární druhy a literární žánry |
adekvátně interpretovat literární texty britské provenience |
demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu |
na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy a představitele |
samostatně zhodnotit úlohu společenského a kulturního kontextu pro vznik literárních děl a jejich recepci |
na zvoleném díle aktivně prezentovat literárně-estetické aktivity |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|