|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAJ / SD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAJ
/
SD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Shakespearovské drama
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky speciálního dramatického žánru - shakespearovského dramatu - v širších kulturních a historických souvislostech vlády královny Alžběty I. a Jakuba I., srovnání alžbětinského a jakubovského období, Shakespearova života apod. S důrazem na četbu a analýzu Shakespearových tragédií a komedií (např. Hamleta, Macbetha, Krále Leara a Večera tříkrálového) kurz poskytuje základní strategie přístupu k dramatickým textům. Pozornost se soustřeďuje také na recepci her Williama Shakespeara nejen na českých jevištích. Součástí kurzu je rovněž komparativní pohled na významné české překlady Shakespearových dramat. Prostřednictvím různých aktivit kurz rozvíjí znalosti a osobní prožitky studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zadaných úkolů a průběžného a závěrečného testu.
|
Obsah
|
Kurz se soustřeďuje na speciální dramatický žánr - shakespearovské drama - v širších kulturních a historických souvislostech vlády královny Alžběty I. a Jakuba I., srovnání alžbětinského a jakubovského období, Shakespearova života apod. S důrazem na četbu a analýzu Shakespearových tragédií a komedií (např. Hamleta, Macbetha, Krále Leara a Večera tříkrálového) kurz poskytuje základní strategie přístupu k dramatickým textům. Pozornost je věnována rovněž recepci her Williama Shakespeara nejen na českých jevištích. Součástí kurzu je rovněž komparativní pohled na významné české překlady Shakespearových dramat. Prostřednictvím různých aktivit kurz rozvíjí znalosti a osobní prožitky studentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Stříbrný, Zdeněk. Dějiny anglické literatury. Sv. 2. Vyd. 1. Praha : Academia, 1987.
-
Doporučená:
SHAKESPEARE, W. Hamlet. Přeložil Martin Hilský. Praha: Torst, 2001.
-
Doporučená:
STŘÍBRNÝ, Z. Shakespeare and Eastern Europe. Oxford: OUP, 2000.
-
Doporučená:
SHAKESPEARE, W. Tragedie I.. Praha: Nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Doporučená:
ŠKANDEROVÁ, I. Vrcholná období recepce her Williama Shakespeara na plzeňských scénách. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2005.
-
Doporučená:
QUENNELL, P. - JOHNSON, H. Who's Who in Shakespeare. London: Routledge, 1995.
-
Doporučená:
HODEK, B. William Shakespeare. Praha: Naše vojsko, 1971.
-
Doporučená:
LUKEŠ, M. Základy shakespearovské dramaturgie. Praha, 1982.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádné podmiňující předměty |
- disponovat znalostí anglického jazyka na úrovni B2 podle SERR; |
- definovat základní pojmy týkající se stavby dramatu; |
- orientovat se v klíčových dílech Williama Shakespeara; |
- orientovat se v základních historických souvislostech; |
- disponovat znalostí kulturního kontextu.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- porozumět literárním, respektive dramatickým textům; |
- porozumět hlavním myšlenkám daných dramatických děl; |
- adekvátně sumarizovat dramatická díla; |
- aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma; |
- na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného dramatického textu. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni: - popsat a vysvětlit termín "shakespearovské drama", - uvést "shakespearovské drama" do širší kulturní a historické souvislosti vlády královny Alžběty I. a Jakuba I., srovnání alžbětinského a jakubovského období, Shakespearova života apod., - analyzovat a interpretovat zvolené Shakspearovy tragédie a komedie, - orientovat se ve významných českých překladech Shakespearových dramat |
- vysvětlit tzv. shakespearovské drama; |
- uvést do souvislosti Shakespearovu dramatickou tvorbu s významnými kulturněhistorickými událostmi, tj. především vládou Alžběty I. a Jakuba I.; |
- disponovat znalostí Shakespearových vrcholných tragédií a komedií; |
- popsat vývoj českého shakespearovského překladu; |
- orientovat se ve významných českých překladech a jevištních nastudováních Shakespearových dramat. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- porozumět danému Shakespearovu dílu; |
- aplikovat základní strategie přístupu k dramatickým textům na dílo Williama Shakespeara; |
- adekvátně interpretovat daný dramatický text/dramatické dílo; |
- odpovídajícím způsobem dané dílo sumarizovat; |
- charakterizovat významné shakespearovské postavy a témata Shakespearových děl; |
- charakterizovat Shakespearův jazyk. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|