|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAN / AKJR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAN
/
AKJR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Komplexní jazykový rozbor
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAN/AKRJ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vést studenty k záměrnému a soustavnému pozorování a analyzování jazykových jevů na úrovni větných celků (i vyšších syntaktických útvarů) z hlediska jednotlivých rovin lingvistické analýzy, ke schopnosti usouvztažňovat jednotlivé dílčí výsledky analýzy při důrazném uplatnění hlediska komplexnosti, jež odstraňuje izolaci poznatků získaných v různých předmětech orientovaných na jednotlivé jazykové plány, a tím umožnit studentům plně si uvědomovat vztahy struktur povrchových a hloubkových, jevů sémantických a formálně jazykových.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: test
|
Obsah
|
1. Jednotlivé roviny jazykového rozboru
2. Popis větné stavby anglické věty: věta jednoduchá: větné členy; větný celek obsahující 2 a více vět (vztahy parataktické a hypotaktické)
3. Popis morfologických a syntaktických rysů: jmenná fráze, určitá slovesná fráze, neurčitá slovesná fráze, syntaktická substantiva: gerundium, infinitiv, syntaktická adjektiva: přítomné a minulé participium
4. Anglické protějšky českých jednočlenných (slovesných) vět
5. Nevětné celky v AJ, různé typy anglických vět představujících protějšky českých vět jednočlenných
6. Koheze v AJ: charakteristika pojmů "koheze" a "koherence"; prostředky koheze v AJ (pro-forma, substituce, elipsa)
7. AČV: prostředky aktuálního členění věty v angličtině; funkce slovosledu na jednotlivých úrovních jazykového systému AJ
8. Zvuková stránka jazyka: transkripce IPA; klasifikace souhlásek z hlediska místa a způsobu artikulace a znělosti, slabé formy funkčních slov; aspekty řeči spojité (vázání, asimilace, elize); intonace
9. Lexikální význam a jeho složky (koncept, konotace, kolokace); definice lexikálního významu, paronyma
10. Stylistika psaného projevu (interpunkce, koordinace, kondenzace, koherence)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Roach Peter. English Phonetics and Phonology. 2009.
-
Základní:
Cruse Alan. Meaning in Language, An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxfoird, 2004.
-
Základní:
Dušková Libuše. Morfologie současné angličtiny: sbírka příkladů a textů k syntaktickému rozboru. Praha, Karolinum, 2000.
-
Doporučená:
Greenbaum, S., Quirk, R. A student's Grammar of the English Language. Longman, 1995.
-
Doporučená:
Peprník Jaroslav. English Lexicology. Olomouc, 2003.
-
Doporučená:
Russell S. Grammar, Structure and Style.. Oxford, 1993.
-
Doporučená:
Lyons, J. Linguistic Semantics, An Introduction. Cambridge, 2005.
-
Doporučená:
MacPherson, R. Základy anglické stylistiky. Praha: Academia, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
44
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat a vysvětlit základní jevy z anglické fonetiky a fonologie, morfologie, syntaxe, lexikologie a stylistiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- používat aktivně a plynule transkripci IPA |
- v textu či promluvě identifikovat jevy z oblasti anglické fonetiky a fonologie (segmenty a suprasegmentální jevy), lexikologie (složky lexikálního významu, sémantické vztahy ve slovní zásobě, slovotvorba) a stylistiky (jazykové prostředky užívané v rámci různých funkčních stylů a regionálních a sociálních variant) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- uvědomit si charakteristické rysy AJ jako jazyka analytického, projevující se na jednotlivých úrovních jazykového systému |
- uvědomit si nominální tendence AJ projevující se ve výstavbě anglické věty |
- správně definovat gramatický i lexikální význam slov a víceslovných výrazů |
- vnímat jazyk z hlediska funkčně strukturalistického jako jednotný systém vzájemně spolu úzce souvisejících rovin jazykových jevů, sloužící ke komunikaci |
- popsat a vysvětlit formální zásady psaného projevu v angličtině (interpunkce, koordinace, kondenzace a koheze) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat složité syntaktické celky z hlediska jednotlivých rovin jazykového rozboru (fonologie, morfologie, syntax, sémantika, slovotvorba, stylistika) |
- správně využívat jazykové prostředky psaného projevu (interpunkce, koordinace, kondenzace a koheze) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|