|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAN / ASYN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAN
/
ASYN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Syntax
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
78 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
- Na základě funkčního popisu syntaktických vztahů AJ seznámit studenty se základními rysy větné stavby anglické věty jednoduché a souvětí;
- umožnit studentům pochopit vzájemný vztah syntaktických a morfologických rysů jednotlivých slovních druhů AJ;
- vést studenty k vnímání jazyka jako funkčního celku, skládajícího se z úzce spolu souvisejících a
vzájemně se ovlivňujících prvků, vytvářejících jednotný systém.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
- písemný test, v němž student získá minimálně 70% z celkového počtu bodů
- seminární práce (syntaktický rozbor původního anglického textu obsahujícího alespoň 250 slov)
|
Obsah
|
1. Postavení syntaxe v systému AJ a vymezení základních syntaktických pojmů (sentence, clause, phrase, constituent of a clause, word) a jejich vzájemných vztahů
2. Jednotlivé typy anglické věty podle větné modality
3. struktura věty jednoduché: větné členy obligatorní (větné vzorce), a fakultativní
4. Charakteristika jednotlivých větných členů: postavení ve větě, prostředky realizace a jejich sémantické role: podmět, přísudek, obligatorní doplněk podmětu (jmenný přísudek), předmět, příslovečné určení, obligatorní doplněk předmětu, přívlastek
5. Zápor: větný, členský, prostředky vyjadřování záporu v AJ, dvojí zápor v AJ
6. Souvětí: syntaktické vztahy mezi jednotlivými větami v souvětí, vztahy koordinace a subordinace, prostředky spojování jednotlivých vět v souvětí (koordinátory a subordinátory)
7. Souvětí souřadné: sémantické vztahy mezi jednotlivými větami, spojky souřadicí
8. Souvětí podřadné: pojmy "main clause", "matrix clause", "subordinate clause"; druhy vedlejších vět
9. Vedlejší věty příslovečné: popis a uvozovací prostředky
10. Vedlejší věty adjektivní: restriktivní, nerestriktivní
11. Vedlejší věty jmenné: obsahové a relativní
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodlu se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Greenbaum, Sidney; Quirk, Randolph. A student`s grammar of the English language. 1st pub. Harlow : Longman, 1990. ISBN 0-582-05971-2.
-
Základní:
Dušková, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny.. Praha, Academia, 1994.
-
Základní:
Dušková, Libuše. Syntax současné angličtiny : sbírka textů a příkladů k syntaktickému rozboru. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-133-1.
-
Doporučená:
Quirk R., Greenbaum S., Leech G. & J. Svartvik. A Comprehensive Grammar of the English Language.. London & New York, Longman, 1985.
-
Doporučená:
Johansson, S., Leech, G., Condra, S., Finegan, E. Longman grammar of spoken and written English. London: Longman, UK, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
11
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
-určit jednotlivé slovní druhy |
-identifikovat základní větné členy anglické věty |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- vytvořit jednotlivé typy vět dle gramatického slovního pořádku |
- vytvořit jednotlivé typy vět dle komunikativní funkce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znát základní pravidla výstavby anglické věty jednoduché a souvětí |
- chápat vzájemné vazby a souvislosti morfologické, syntaktické a pragmatické roviny |
- znát obligatorní i fakultativní větné členy, jejich sémantiku a prostředky jejich realizace |
- znát jednotlivé typy vedlejších vět určitých i neurčitých a jejich možné syntaktické role v souvětí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vytvořit jednotlivé druhy souvětí podle charakteru vět
|
- vytvořit jednotlivé typy vedlejších vět |
- realizovat jednotlivé větné členy různými strukturními prostředky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|