|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / 1PCCE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
1PCCE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Současná středoevropská politika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
9
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je vyučován v angličtině.
Předmět je zaměřen na politiku v České republiky a zemích střední a jihovýchodní Evropy v současnosti a nedávné historii. Student se během kurzu seznámí se základními parametry nedemokratických komunistických režimů středovýchodní Evropy ve druhé polovině 20. Století. Dále se kurz zaměří na proces přechodu k demokracii v Československu a dalších zemích regionu. Předmět rovněž zahrnuje analýzu politického vývoje ve studovaném regionu v 90. letech 20. století, který vedly k posilování demokratických parametrů politických systémů v případě některých států, ale i k ozbrojeným konfliktům v případě států jiných (bývalá Jugoslávie). V rámci kurzu se studenti seznámí se středoevropskou politikou i z pohledu politické teorie (ideologie, postkomunismus, občanská společnost).
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška - písemný test a ústní zkouška.
Student čte pravidelně zadané texty v anglickém jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím.
|
Obsah
|
1.Autoritářské komunistické režimy ve střední Evropě
2.Autoritářské komunistické režimy v jihovýchodní Evropě
3.Přechody k demokracii ve střední a jihovýchodní Evropě.
4.Nacionalismus a konflikty v prostoru bývalé Jugoslávie
5.Politické systémy zemí střední Evropy
6.Politické systémy zemí jihovýchodní Evropy
7.Fenomén postkomunismu: problémy politické kultury postkomunistických zemí
8.Občanství, občanská společnost a participace ve střední Evropě
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
72
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
32
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Celkem
|
234
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní metodologické přístupy politické vědy |
rozlišit základní teoretické přístupy v politické vědě |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat základní principy vědecké práce jako je např. práce se zdroji či citace ve svých vlastních textech |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a analyzovat politický vývoj v České republice (Československu) a dalších zemích střední Evropy v období od pádu autoritářských socialistických režimů na přelomu 80. a 90. let 20. století do současnosti |
orientovat se v procesu politické a ekonomické transformace v regionu |
vysvětlit fungování politických systémů zemí střední Evropy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komparovat zadané aspekty politických systémů zemí střední Evropy |
samostatně analyzovat konkrétní politické procesy v prostoru střední Evropy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|