Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je vyučován v angličtině.
Předmět je zaměřen na politiku v České republiky a zemích střední a jihovýchodní Evropy v současnosti a nedávné historii. Student se během kurzu seznámí se základními parametry nedemokratických komunistických režimů středovýchodní Evropy ve druhé polovině 20. Století. Dále se kurz zaměří na proces přechodu k demokracii v Československu a dalších zemích regionu. Předmět rovněž zahrnuje analýzu politického vývoje ve studovaném regionu v 90. letech 20. století, který vedly k posilování demokratických parametrů politických systémů v případě některých států, ale i k ozbrojeným konfliktům v případě států jiných (bývalá Jugoslávie). V rámci kurzu se studenti seznámí se středoevropskou politikou i z pohledu politické teorie (ideologie, postkomunismus, občanská společnost).
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška - písemný test a ústní zkouška.
Student čte pravidelně zadané texty v anglickém jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím.
|
Obsah
|
1.Autoritářské komunistické režimy ve střední Evropě
2.Autoritářské komunistické režimy v jihovýchodní Evropě
3.Přechody k demokracii ve střední a jihovýchodní Evropě.
4.Nacionalismus a konflikty v prostoru bývalé Jugoslávie
5.Politické systémy zemí střední Evropy
6.Politické systémy zemí jihovýchodní Evropy
7.Fenomén postkomunismu: problémy politické kultury postkomunistických zemí
8.Občanství, občanská společnost a participace ve střední Evropě
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
72
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Projekt individuální [40]
|
37
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
259
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní metodologické přístupy politické vědy |
rozlišit základní teoretické přístupy v politické vědě |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat základní principy vědecké práce jako je např. práce se zdroji či citace ve svých vlastních textech |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a analyzovat politický vývoj v České republice (Československu) a dalších zemích střední Evropy v období od pádu autoritářských socialistických režimů na přelomu 80. a 90. let 20. století do současnosti |
orientovat se v procesu politické a ekonomické transformace v regionu |
vysvětlit fungování politických systémů zemí střední Evropy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komparovat zadané aspekty politických systémů zemí střední Evropy |
samostatně analyzovat konkrétní politické procesy v prostoru střední Evropy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|