|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / CEMP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
CEMP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Comparative ethnic and minority politics
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAP/JVE a KAP/TI
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je vyučován v anglickém jazyce. Cílem kurzu je seznámit studenty se soudobými přístupy k řešení etnické diverzity a agendou ochrany práv minorit ve státním a mezinárodním měřítku. Na začátku kurzu budou představeny koncepty etnicity, etnické skupiny, národnosti, multietnického státu, etnické diverzity, etnického konfliktu a etnopolitické mobilizace, přičemž budou reflektovány soudobé teoretické koncepty zabývající se etnickými minoritami a multikulturalismem. Následně budou představeny soudobé politiky multikulturalismu a politiky zaměřené na minority ve společnosti. V návaznosti na to budou přiblížena institucionální specifika politických systémů související s problematikou minorit. V rámci kurzu budou rovněž rozebrány důvody etnopolitické mobilizace a budou nastíněny možnosti řešení otázek objevujících se v multietnických společnostech. Budou představeny varianty veřejných politik zaměřené na občanství, jazyková práva, autonomii, federalismus či secesi. V závěrečné části kurzu budou nastíněny důvody a souvislosti vzniku a působení etnických politických stran a budou analyzovány jejich role a strategie v rámci stranických systémů. V návaznosti na to bude zmíněno i téma volebního chování a volebních systémů v rozdělených společnostech. V závěru kurzu bude zmíněna role mezinárodních organizací v rámci zajištění práv minorit v globální perspektivě.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, která prověří znalost odpřednášené látky a orientaci v povinné literatuře.
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím.
Prezentace výstupu v rámci cvičení na základě zadání vyučujícího.
|
Obsah
|
1. Etnické skupiny, etnopolitická mobilizace a etnický konflikt 2. Liberální teorie práv minorit 3. Teorie multikulturalismu 4. Politiky multikulturalismu a jejich limity 5. Problematika občanství v multietnických společnostech 6. Jazyková práva v multilingvních společnostech 7. Politické a ústavní systémy v rozdělených společnostech 8. Politiky akomodace minorit, jejich limity a selhání - secese, segregace a genocida 9. Etnické politické strany ve stranických systémech 10. Etnické volební chování, volební systémy a etnická diverzita 11. Mezinárodní organizace a práva minorit 12. Systém mezinárodní spravedlnosti a práva minorit
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Welhengama, Gnanapala. Minorities' claims : from autonomy to secession : international law and state practice. Aldershot : Ashgate, 2000. ISBN 0-7546-1077-2.
-
Základní:
Kymlicka, Will. Politics in the vernacular : nationalism, multiculturalism, and citizenship. Oxford : Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-924098-1.
-
Základní:
Heraclides, Alexis. The self-determination of minorities in international politics. Portland : Frank Cass, 1991. ISBN 0-7146-4082-4.
-
Doporučená:
Lijphart, Arend. Constitutional Design for Divided Societies. Journal of Democracy Vol. 15, No. 2 (April), 2004.
-
Doporučená:
Horowitz, Donald L. Electoral Systems: A Primer for Decision Makers.. Journal of Democracy, 2003.
-
Doporučená:
Reilly, Benjamin. Electoral Systems for Divided Societies. Journal of Democracy, 2002.
-
Doporučená:
Fearon, James D. Ethnic and Cultural Diversity by Country.. Journal of Economic, 2003.
-
Doporučená:
Erzo, Luttmer. Group Loyalty and the Taste for Redistribution.. The Journal of Political Economy, 2001.
-
Doporučená:
Kymlicka, Will. Multicultural citizenship : aliberal theory of minority rights. Oxford : Clarendon Press, 2003. ISBN 0-19-829091-8.
-
Doporučená:
Hechter, M. and D. Okamoto. Political Consequences of Minority Group Formation.. Annual Review of Political Science, No. 4, 2001.
-
Doporučená:
Taylor, Charles. The Politics of Recognition. In: Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition. Ed. Amy Gutmann.. Princeton University Press: Princeton, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
78
|
Celkem
|
203
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat fakta, principy, teorie a metody v oblasti komparativní politologie ve vztahu k menšinám a etnické politice |
interpretovat vznik a vývoj dynamiky etno-politických hnutí a jejich požadavků vůči státu |
popsat a vysvětlit základní principy porozumění etnicity, etnické skupiny a etno-politické mobilizace v kontextu soudobého státu, mezinárodních institucí a mezinárodního práva |
popsat variability potenciálně konfliktních vztahů mezi politikou státu a požadavků etnických skupin |
vysvětlit pojmy týkající se etnicity, etnické identity, etnické skupiny, státu, menšinové politiky státu |
vysvětlit standardy i budoucí perspektivy práv etnických menšin u relevantních mezinárodních organizací |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat teoretické a metodologické přístupy na konkrétních řešených příkladech |
interpretovat a kriticky analyzovat relevantní autory a odborné publikace k tématu |
interpretovat v širších souvislostech a kontextu nabyté poznatky s ostatními sociálně-vědními disciplínami |
uplatňovat nabyté znalosti v návrzích na řešení případných krizí v multietnických vztazích |
vytvořit odborný výstup akceptovatelný po formální i obsahové stránce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi státem a etnickými skupinami a navrhovat řešení |
interpretovat proměny definice pojmů etnicity, etnické identity, etnické skupiny, národního státu a interakcí mezi etnickými skupinami a státem |
kriticky interpretovat teoretické přístupy a modely směřující k akomodaci etnických konfliktů mezi státem a etnickými skupinami |
uvést do širších souvislostí problematiku vztahů mezi státem a etnickými skupinami v komparativní perspektivě |
vysvětlit význam řešení etnických konfliktů ze strany státu a relevantních mezinárodních institucí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat politickou situaci v konkrétní oblasti a být schopen vymezit hrozby vypuknutí etnických konfliktů |
klasifikovat různé alternativy řešení konfliktů mezi státy a etnickými skupinami k řešení konfliktů a k zajištění práv etnických skupin |
kriticky analyzovat a interpretovat vybraný fenomén v širších souvislostech nad oborový rámec |
na základě získaných znalostí samostatně analyzovat způsob řešení konfliktů v komparativní perspektivě s využitím mezinárodních institucí |
samostatně zhodnotit koncepce mezinárodních práv menšin a jejich vliv na reálná práva menšin ve státech |
zvládat samostatně řešit konkrétní případ vybraného etnického konfliktu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|