|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / ERE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
ERE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Evropa regionů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
56 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s politicko-geografickou strukturou regionu Evropa a s politicko-geografickou strukturou vybraných regionů v jejím rámci. V úvodu kurzu budou zrekapitulována různá pojetí pojmu region. Následně bude věnována pozornost měnícímu se vymezení Evropy coby regionu v průběhu historie a její pozici v mezinárodním systému. V další části kurzu bude pozornost zaměřena na problematiku transnacionálních a transhraničních regionů v Evropě - bude představeno teritoriální vymezení vybraných regionů a sdílené charakteristiky, struktura a vztahy mezi aktéry v rámci vybraných regionů.
|
Požadavky na studenta
|
V rámci kombinované zkoušky budou ověřeny znalosti odpřednášené látky, témat řešených v rámci seminářů a také povinné literatury. Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů, a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. Konkrétní podoba sylabu včetně upřesněných podmínek absolvování kurzu bude nejpozději v první den výuky v daném semestru vyvěšena na stránce předmětu v Courseware.
|
Obsah
|
Koncept regionu
Evropa jako panregion a jeho měnící se hranice
Transnacionální politické regiony v Evropě
Transhraniční politické regiony v Evropě
Vybrané vnitrostátní regiony v Evropě
Vybrané historické regiony v Evropě a jejich vliv na evropskou politiku
Evropské kulturní (jazykové, náboženské aj.) regiony a jejich vliv na politiku v Evropě
Evropské hospodářské regiony a jejich vliv na evropskou politiku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Cabada, Ladislav. Evropa regionů. Plzeň : Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-163-2.
-
Doporučená:
Cole, John; Cole, Francis. A geography of the European Union. 2. vydání. New York : Routledge, 1997. ISBN 0-415-14311-X.
-
Doporučená:
Hnízdo, Bořek. Mezinárodní perspektivy politických regionů. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995. ISBN 80-85241-95-1.
-
Doporučená:
FIALA, V. - ŘÍCHOVÁ, B. a kol. Úloha politických aktérů v procesu decentralizace.. Olomouc-Praha: Moneta-FM,, 2002.
-
Doporučená:
Havelka, Miloš; Cabada, Ladislav. Západní, východní a střední Evropa jako kulturní a politické pojmy. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-706-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit Evropu jako politický region |
charakterizovat region frankofonní Evropy |
charakterizovat region německy mluvících zemí |
klasifikovat jednotlivé typy politicko-geografických regionů |
popsat formování politicko-geografické struktury jednotlivých regionů světa |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základě zhodnocení jednotících kulturních, socio-ekonomických a politických prvků vymezit evropský region, region frankofonní Evropy a region německy mluvcích zemí |
kriticky reflektovat aktuální politické dění ve vztahu k základním charakteristikám evropského regionu |
samostatně zhodnotit postavení státu v regionu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
po absolvování kurzu je student schopen rozlišit a vysvětlit odlišné definice regionů (politicko-geografické, politické, ekonomické, kulturní, sociální apod.). Student vymezí Evropu jako region v různých historických a mezinárodně-politických souvislostech. Student zná významné příklady jednotlivých typů evropských regionů a je schopen vysvětlit jejich strukturu a politické souvislosti jejich fungování |
rozlišit různé definice evropských regionů z politicko-geografické, politické, ekonomické, kulturní a sociální perspektivy |
vymezit region Evropa v různých historických a mezinárodně-politických souvislostech |
identifikovat příklady jednotlivých typů regionů v rámci Evropy a určit jejich základní charakteristiky |
vysvětlit strukturu vybraných regionů v rámci Evropy a politické souvislosti jejich fungování |
vyjmenovat a charakterizovat významné vnitrostátní regiony v Evropě |
vyjmenovat a charakterizovat významné transhraniční regiony v Evropě |
vyjmenovat a charakterizovat transnacionální regiony v Evropě |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně analyzovat strukturu konkrétního regionu v rámci Evropy |
kriticky hodnotit politické souvislosti vnitřního fungování vybraného regionu v Evropě |
porovnávat roli a význam vybraných regionů stejného typu v rámci evropské politiky |
samostatně posoudit konfliktní potenciál v rámci vybraného evropského regionu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|