|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / GEG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
GEG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geopolitika a geostrategie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
50 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAP/GG
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s geopolitikou a geostrategií, jakožto disciplínami, které úzce souvisejí s politickou geografií, mezinárodními vztahy a bezpečnostními studii a zároveň přiblížit a analyzovat historické i současné geopolitické procesy a vztahy. Studenti se seznámí s hlavními liniemi geopolitického myšlení včetně jejich ideových zdrojů - především s geopolitikou vycházející ze sociálního darwinismu, německou geopolitikou, anglosaskou geostrategií nebo kritickou geopolitikou. Předmětem zájmu bude i "praktická" geopolitika tedy prostorová dimenze mezinárodních vztahů. Zaměříme se na roli států a dalších aktérů mezinárodních vztahů jako objektů a subjektů geopolitiky. Dále na geopolitické koncepce a praktické geopolitické působení tradičních i nastupujících mocností.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet studenti získají za vypracování akceptované seminární práce a prezentaci zpracovávaného tématu v rámci semináře. Zkouška probíhá ústní formou, přičemž zkoušena je znalost odpřednášené látky a povinné literatury.
|
Obsah
|
1. Úvodní přednáška. Vymezení disciplíny, stěžejní pojmy, historické předpoklady vzniku geopolitického myšlení. 2. Počátky geopolitiky - organická teorie státu. 3. Anglosaská geopolitická škola před rokem 1945 (Mahan, Mackinder, Spykman a další). 4. Německá geopolitická škola. 5. Americká geopolitika po druhé světové válce (Cohen, Meinig, Brzezinski a další). 6. Francouzská geopolitika, ruská geopolitika. 7. Kritická geopolitika. 8. Geopolitika vybraných tradičních mocností. 9. Geopolitika studené války. 10. Geopolitika vybraných nastupujících mocností. 11. Geopolitika transportních tras. 12. Geopolitika energetických surovin. 13. Současné geopolitické vztahy ve vybraném regionu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Cohen, Saul Bernard. Geopolitics : the geography of international relations. 2nd ed. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers, 2009. ISBN 978-0-7425-5676-8.
-
Základní:
Buzan, Barry; Little, Richard. International systems in world history : remaking the study of international relations. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 2000. ISBN 0-19-878065-6.
-
Doporučená:
MOTYL, Alexander J. . Imperial Ends. The Decay, Collapse, and Revival of Empires.. Columbia University Press: New York., 2001.
-
Doporučená:
Landes, David S. Bohatství a bída národů : proč jsou někteří tak bohatí a někteří tak chudí. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : BB art, 2004. ISBN 80-7341-291-8.
-
Doporučená:
PAIN, Rachel - SMITH, Susan J., eds. Critical Geopolitics and Everyday Life. Ashgate: Aldershot., 2008.
-
Doporučená:
SPYKMAN, Nicholas, T. Geography and Foreign Policy I a II.. The American Political Science Review. Vol 32, No. 1 a 2., 1938.
-
Doporučená:
DODDS, Klaus. Geopolitics. A Very Short Introduction. Oxford University Press: New York., 2007.
-
Doporučená:
PIKNEROVÁ, Linda - ŠANC, David a kol. Nové mocnosti globálního jihu. Čína, Indie, Brazílie, Jihoafrická republika a Indonésie v mezinárodním systému.. Dokořán: Praha., 2015.
-
Doporučená:
Baylis, John - Wirtz, James - Cohen, Eliot - Gray, Colin S. Strategy in the Contemporary World. An Introduction to Strategic Studies.. Oxford University Press,, 2003.
-
Doporučená:
MACKINDER, halford, M. The Geographical Pivot of History. The Geographical Journal, Vol. 23, No. 4, 1904.
-
Doporučená:
Ó TUATHAIL, Gearóid. The Postmodern Geopolitical Condition: States, Statescraft, and Security at the Millennium. Annals of the Association of American Geographers, Vol. 90, No. 1., 2000.
-
Doporučená:
BRZEZINSKI, Zbigniew. Volba: globální nadvláda nebo globální vedení.. Mladá fronta: Praha., 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
152
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat procesy, které ovlivňují vnitřní i zahraniční politiku státu |
charakterizovat význam politické geografie pro obor politologie a mezinárodní vztahy |
vysvětlit vztah mezi geografickou sférou a politikou v rámci státu i v mezinárodním prostředí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat vliv politicko-geografických faktorů na vnitřní i zahraniční politiky států |
interpretovat historické i současné konflikty ve vztahu k politicko-geografickým aspektům |
na základě získaných znalostí samostatně analyzovat vliv politicko-geografických faktorů na stabilitu státu respektive regionu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat obor geopolitika a geostrategie a identifikovat jejich vztah k mezinárodním vztahům a politické geografii |
popsat vývoj disciplíny a vymezit jeho základní etapy |
rozlišit základní geopolitické teorie a přístupy |
vysvětlit geopolitické koncepce a praktické geopolitické působení tradičních i nastupujících mocností |
zhodnotit ideové zdroje nejvýznamnějších geopolitických škol |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat roli vybraných aktérů mezinárodních vztahů jako objektů a subjektů geopolitiky |
na základě analýzy geopolitických procesů zhodnotit míru vlivu teoretických východisek geopolitiky na reálné chování aktéra |
na základě analýzy zahraniční politiky vybraného aktéra identifikovat jeho geopolitické priority |
zasadit vybraný konflikt do geopolitického rámce |
zhodnotit roli geopoliticky významných faktorů (nerostné suroviny, transportní trasy) na zahraniční politiku státu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|