|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / GTNB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
GTNB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Globální terorismus a národní bezpečnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
15 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům různé teoretické a metodologické přístupy k výzkumu fenoménu mezinárodního terorismu. Předmět se nejdříve zaměří na otázku propojení spravedlivé války a terorismu, resp. na otázku legitimity terorismu. Dále se bude věnovat historii a dynamice terorismu od Francouzské revoluce do současnosti, konkrétně pak vztahem mezi masmédii a terorismem v době modernity a mezi sociálními médii a terorismem v době globalizace. Zaměří se na diskuzi o terorismu páchaného jak ze strany ne-státních tak i státních aktérů. Období globalizace bude věnována největší pozornost. V poslední části předmětu bude představena role terorismu coby hrozby v bezpečnostních strategiích vybraných států a mezinárodních organizací.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti budou průběžně číst povinnou literaturu týkající se probíraných témat a během semestru vypracují cca 10-15 minutovou prezentaci týkající se části povinné literatury, kterou budou postupně představovat během seminářů. Studenti dále napíší seminární práci na téma, které se bude týkat některého z probíraných tematických okruhů. Předmět je zakončen kombinovanou zkouškou, která ověří znalost odpřednášené látky a povinné literatury.
|
Obsah
|
Úvod do problematiky mezinárodního terorismu
Analýza modus operandi teroristických skupin s globálním dosahem (Al-Kaida, Hamas, Islámský stát).
Analýza modus operandi teroristických skupin v Evropě - separatistické, pravicové, levicové a další projevy terorismu.
Legislativa EU, ČR a vybraných demokratických států a terorismus
Strategie boje proti terorismu v EU, ČR a vybraných demokratických států
Analýza dopadů přijatých strategií proti terorismu v ČR i jinde.
Role politických institucí a nevládních organizací v boji proti terorismu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Martina Ponížilová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Miroslav Plundrich (100%),
PhDr. Martina Ponížilová, Ph.D. (100%),
Mgr. Zdeněk Rod (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Miroslav Plundrich (100%),
PhDr. Martina Ponížilová, Ph.D. (100%),
Mgr. Zdeněk Rod (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Seib, Philip; Janbek, Dana M. Global terrorism and new media : the post-Al Qaeda generation. 1st pub. London : Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-77961-6.
-
Základní:
Nacos, Brigitte Lebens. Mass-mediated terrorism : the central role of the media in terrorism and counterterrorism. 2nd ed. Lanham : Rowman & Littlefield, 2007. ISBN 978-0-7425-5380-4.
-
Doporučená:
Seib, Philip - Janbek, Dana M. Global Terrorism and New Media. The post-Al Qaeda generation.. Routledge: London - New York, 2011.
-
Doporučená:
Nitschke, P. (Hrsg.). Globaler Terrorismus und Europa. Stellungnahmen zur Internationalisierung des Terrors.. Wiesbaden: VS Verlag, 2008.
-
Doporučená:
Boskstette, Carsten. Jihadist terrorist use of strategic communication management techniques..
-
Doporučená:
Kavoori, Anandam, P. - Fraley, Todd. Media, Terrorism, and Theory.. Rowman & Littlefield Publishers: Oxford., 2006.
-
Doporučená:
Strmiska, Maxmilián. Terorismus a demokracie : pojetí a typologie subverzivního teroristického násilí v soudobých demokraciích. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2755-X.
-
Doporučená:
Crelinsten, Ronald, D. The Discourse and Practice of Counter-Terrorism in Liberal Democracies.. Australian Journal of Politics and History. Vol. 44, No. 1, 1998.
-
Doporučená:
Richardson, Louise. What terrorist Want: Understanding the Terrorist Threat.. John Murray: London, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a klasifikovat fenomény ohrožující soudobé liberální demokracie |
popsat a vysvětlit základní charakteristiky managementu, respektive řešení politického radikalismu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat různé politické agendy a strategie radikálních a teroristických skupin v soudobém světě |
vytvořit odborný výstup akceptovatelný po formální i obsahové stránce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat různé typy terorismů na Západě i mimo liberálně-demokratický kontext |
uvést do souvislostí řešení extremismu, radikalismu a terorismu s jinými fenomény sociálních věd v teoretické rovině |
vymezit proměny definice pojmu terorismus v souvislosti s proměnami politik států a mezinárodních norem k danému tématu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat konkrétní projevy politického terorismu s využitím adekvátního teoretického a metodologického rámce |
analyzovat působení, politické motivy, dopady a strategie teroristických organizací |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|