|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / REGN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
REGN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Regionalismus a regionální politika v EU
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Regionalismus a regionální politika v Evropské unii
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
9 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s evropským regionalismem a regionálními politikami v rámci Evropské unie. Schéma kurzu je založeno na konceptu evropeizace veřejných politik - tento koncept a možnosti jeho uplatnění v oblasti regionální politiky jsou nastíněny v úvodu kurzu. V rámci kurzu je nejprve nastíněna problematika nového regionalismu v evropském kontextu. Následně je pozornost zaměřena na vývoj a současnou podobu a fungování regionální politiky Evropské unie. V další části kurzu jsou představeny regionální politiky ve vybraných státech Evropské unie se zaměřením na posouzení jejich návaznosti na regionální politiku Evropské unie. V závěru kurzu jsou na základě představených regionálních politik diskutovány modelové přístupy k problematice regionálního rozvoje existující v současné Evropské unii.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, která prověří znalost odpřednášené látky a orientaci v povinné literatuře. Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. Úkoly se zaměřují na klíčové texty z oblasti z konceptualizace nového regionalismu a vývoje regionálních politik v evropském kontextu. V rámci seminární výuky studenti pod vedením vyučujícího analyzují přístupy členských států Evropské unie k regionálním politikám a regionálnímu rozvoji.
Konkrétní podoba sylabu včetně upřesněných podmínek absolvování kurzu bude nejpozději v první den výuky v daném semestru vyvěšena na stránce předmětu v Courseware.
|
Obsah
|
1. Koncept evropeizace a možnosti jeho uplatnění v oblasti regionálních politik 2. Nový regionalismus a evropská integrace 3. Role regionů v evropské politice 4. Regionální politika Společenství/Unie v historické perspektivě 5. Regionální politika Evropské unie - struktura a instituce 6. Regionální politika Evropské unie - způsoby formulace cílů a vytváření nástrojů 7. Regionální politika ve Spojeném království a Irsku 8. Regionální politika v Německu 9. Regionální politika Ve Španělsku a Řecku 10. Regionální politika v České republice 11. Regionální politika v zemích střední a východní Evropy 12. Modely regionálních politik ve členských státech Evropské unie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bachtler, John; Berkowitz, Peter; Hardy, Sally; Muravskaja, Tatjana. EU cohesion policy : reassessing performance and direction. 2017. ISBN 978-1-138-22464-3.
-
Základní:
Cabada, Ladislav. Evropa regionů. Plzeň : Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-163-2.
-
Doporučená:
Marek, Dan; Baun, Michael J. Česká republika a Evropská unie. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87029-89-3.
-
Doporučená:
Malý, Ivan; Cibáková, Viera. Dopady vybraných veřejných politik na regionální rozvoj v České a Slovenské republice : vědecký sborník. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5805-7.
-
Doporučená:
Funck, Bernard - Pizzati, Lodovico. European Integration, Regional Policy and Growth.. World Bank, 2003.
-
Doporučená:
Havlík, Vratislav. Města jako partner v procesu vládnutí : případ českých a německých měst. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politologický ústav, 2013. ISBN 978-80-210-6544-4.
-
Doporučená:
Říchová, Blanka a kol. Úloha politických aktérů v procesu decentralizace. Olomouc - Praha: Moneta FM, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
44
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozlišit typy aktérů podílejících se na nastolování agendy v Evropské unii |
vysvětlit postupy přijímání rozhodnutí při řešení veřejně-politických problémů Evropské unie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést komplexní rešerši veřejně-politických dokumentů a legislativních aktů Evropské unie upravujících určitou oblast agendy |
analyzovat proces řešení konkrétního veřejně-politického problému v rámci politického systému Evropské unie |
kriticky zhodnotit roli aktérů v procesu nastolování agendy v konkrétní oblasti evropské veřejné politiky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat klíčové rysy regionálních politik vybraných států Evropské unie a jejich vazby na regionální politiku Evropské unie |
popsat mechanismy tvorby veřejné politiky v oblasti rozvoje regionů Evropské unie |
rozlišit a vysvětlit různé definice konceptu regionu |
uvést do souvislostí koncept evropeizace a aktivity Evropské unie v oblasti rozvoje regionů |
vysvětlit roli institucí Evropské unie v rámci regionální politiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat míru vlivu evropské veřejně politiky na formulování regionálních politik konkrétního členského státu |
analyzovat obsah a formu regionální politiky v konkrétním evropském státě |
interpretovat důvody přijetí či nepřijetí konkrétního navrženého rozhodnutí v rámci regionální politiky Evropské unie |
kriticky zhodnotit efektivitu konkrétního opatření realizovaného v rámci regionální politiky Evropské unie |
podle předem daných kritérií samostatně porovnat strukturu, formát a procesy v rámci regionálních politik států Evropské unie |
sestavit mapu aktérů konkrétního veřejně-politického problému v rámci regionální politiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|