|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / TTMV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
TTMV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Témata výzkumu a teorie oboru
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Témata výzkumu a teorie oboru mezinárodní vztahy
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
83 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAP/MVMV2
|
Vyloučené předměty
|
KAP/MVMV2 a KAP/MV2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz navazuje a prohlubuje znalosti studentů z kurzu KAP/UMV, přiblíží nejdůležitější teorie mezinárodních vztahů (idealismus, realismus, neorealismus, behaviorismus, teorie her, teorie závislosti, teorie komplexní závislosti atd.) a seznámí s problematikou formulování nových koncepcí ve světě po skončení bipolárního uspořádání. Dále se kurz bude věnovat základním podoborům a tématům výzkumu, jako jsou rozvojová studia, areálová studia, studium mezinárodní spolupráce a integračních procesů apod. Na seminářích se studenti budou věnovat vybraným tématům z politické filozofie, která slouží jako inspirační zdroj pro moderní teorie mezinárodních vztahů.
|
Požadavky na studenta
|
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím.
U prezentace je standardní doba trvání 10-20 minut, u seminární práce je rozsah 10-20 normostran.
Písemná zkouška.
|
Obsah
|
Teorie ve výzkumu mezinárodní politiky Realismus jako klíčová teoretická škola oboru - první a druhá velká debata Liberální přístupy - hledání alternativ Neomarxismus Bezpečnost v klasických teoriích mezinárodních vztahů Třetí velká debata a teoretické inovace 70. a 80.let Nová témata a nové náhledy - čtvrtá velká debata Konstruktivismus v mezinárodních vztazích Vývoj teorií integrace Teorie a praxe mezinárodních kooperativních institucí Rozvojová studia
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Drulák, Petr. Teorie mezinárodních vztahů. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-725-6.
-
Základní:
Waisová, Šárka. Úvod do studia mezinárodních vztahů. 2., rozš. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-33-4.
-
Rozšiřující:
Waisová, Šárka. Atlas mezinárodních vztahů : prostor a politika po skončení studené války. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-015-4.
-
Doporučená:
Easterly, William Russell. Břímě bílého muže : proč pomoc Západu třetímu světu selhává?. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1776-5.
-
Doporučená:
Weber, Cynthia. International relations theory : a critical introduction. 1st pub. London : Routledge, 2001. ISBN 0-415-24974-0.
-
Doporučená:
Jackson, Robert; Sorensen, Georg. Introduction to international relations. Oxford : Oxford University Press, 1999. ISBN 0-19-878196-1.
-
Doporučená:
Axelrod, Robert. The evolution of cooperation. New York : Perseus Books Group, 2006. ISBN 0-465-00564-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat paradigmatické představy o formování mezinárodního systému |
charakterizovat základní podobory mezinárodních vztahů |
identifikovat a charakterizovat jednotlivé klíčové aktéry v jednotlivých etapách mezinárodního systému |
identifikovat základní přelomové události, které měly zásadní dopad na strukturu mezinárodního systému |
na základní úrovni charakterizovat pojmy teorie mezinárodních vztahů běžné v analýze mezinárodních institucí, procesů a aktérů |
rozlišit základní etapy vývoje mezinárodního systému |
rozpoznat a klasifikovat základní témata mezinárodních vztahů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat historicko-politické události na základě znalosti systémových charakteristik mezinárodního systému v jednotlivých etapách |
na základní úrovni analyzovat události v mezinárodní politice |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
vybrat adekvátní teoretický přístup pro interpretaci procesů v mezinárodních vztazích |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat nové interpretační rámce po skončení bipolárního konfliktu |
interpretovat ideové zdroje moderních teorií mezinárodních vztahů |
klasifikovat základní témata v rámci oboru mezinárodních vztahů |
přesně charakterizovat podobory a témata výzkumu mezinárodních vztahů |
rozlišit různé teorie mezinárodních vztahů na základě klíčových konceptů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat události a procesy v mezinárodních vztazích za využití vhodného teoretického rámce |
aplikovat různé teorie mezinárodních vztahů na vybrané fenomény z oblasti mezinárodní politiky |
interpretovat význam vybraných témat z politické filozofie na vývoj moderních teorií mezinárodních vztahů |
zhodnotit vhodnost teoretického přístupu ke studiu události či procesu v mezinárodních vztazích |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|