|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / VP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
VP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Veřejné politiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s problematikou tvorby a implementace veřejných politik (policy) jako nedílné součásti politiky ve smyslu politického procesu spočívajícího v tvorbě rozhodování rozličných aktérů (například politiků, občanů, úředníků apod.). V rámci kurzu budou charakterizovány různé formy veřejných politik (například sociální, vzdělávací, zdravotnické, rodinné, imigrační atd.). Kromě charakterizace veřejných politik jako takových se posluchači seznámí s jejich konkrétními projevy a samotnými procesy jejich tvorby a implementace. Na seminářích se studenti věnují analýzám a komparacím konkrétních veřejných politik.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti budou číst zadané texty (nejen v češtině) a budou zpracovávat zadané úkoly. Tyto úkoly budou mít formu předem definovaných textů, eventuálně ústních prezentací, a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím.
Písemná zkouška.
|
Obsah
|
Pojem a pojetí (veřejné) politiky Byrokratické aspekty veřejné politiky Občanská společnost a veřejná politika Proces vytváření veřejné politiky Občan a jeho možnosti participace na vytváření veřejné politiky Občan jako subjekt veřejné politiky Metodologické aspekty veřejné politiky Politická komunikace jako nástroj tvorby a legitimizace veřejné politiky Charakteristika konkrétních politik a jejich implementace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dunn, William N. Public policy analysis : an introduction. 5th ed. Boston : Pearson, 2012. ISBN 978-0-205-25257-2.
-
Základní:
Balík, Stanislav; Císař, Ondřej,; Fiala, Petr. Veřejné politiky v České republice v letech 1989?2009. 1. vyd. Brno : CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2010. ISBN 978-80-7325-236-6.
-
Doporučená:
Moran, Michael,; Rein, Martin,; Goodin, Robert E. The Oxford handbook of public policy. 1st pub. in paperback. Oxford : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-954845-3.
-
Doporučená:
Hill, Michael J. The public policy process. 5th ed. Harlow : Pearson Longman, 2009. ISBN 978-1-4058-7352-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat souvislosti mezi aktivitami Evropské unie a děním v rámci jednotlivých členských států |
charakterizovat základní principy samosprávy v demokratickém politickém systému |
popsat systém financování různých typů projektu ve veřejném sektoru |
rozlišit nejvýznamnější oblasti evropské agendy |
uvést do souvislosti fungování složek veřejné správy s ostatními složkami veřejné moci v ČR |
vymezit rozdíl mezi státní správou a samosprávou |
vysvětlit způsoby tvorby a uplatňování veřejných politik EU |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně identifikovat a třídit legislativní akty a veřejně-politické dokumenty EU upravující určitou oblast evropské integrace |
samostatně identifikovat konkrétní složku veřejné správy odpovědnou za vyřešení určitého problému |
samostatně klasifikovat konkrétní činnost veřejné správy s ohledem na typ působnosti |
samostatně zpracovat projektovou žádost ve veřejném sektoru |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat roli aktérů podílejících se na tvorbě veřejných politik |
popsat proces vyjednávání a proces implementace veřejných politik v českém a zahraničním prostředí |
popsat základní metody používané v analýze veřejných politik |
rozlišit různé typy veřejných politik |
vysvětlit proces tvorby veřejných politik |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky zhodnotit možnosti participace občana na řešení konkrétního veřejně-politického problému |
na základě analýzy identifikovat hlavní trendy ve vývoji konkrétní veřejné politiky v České republice |
na základě zhodnocení hlavních rysů určit typ konkrétní veřejné politiky |
porovnat různé přístupy k řešení konkrétního veřejně-politického problému |
samostatně analyzovat konkrétní proces tvorby veřejné politiky a interpretovat jeho výsledky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|