|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / ADV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
ADV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologie digitálního věku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Název tohoto kurzu lze chápat dvojznačně. Jde o archeologický pohled na současnou civilizaci, pro níž se digitální technologie staly zcela nepostradatelným rysem? Nebo se jedná o přehled moderních nástrojů, které současní archeologové používají pro studium minulosti? Přednášky ve skutečnosti kombinují oba výklady a snaží se o nalézání souvislostí mezi zdánlivě protikladnými fenomény dnešních překotně se rozvíjejících technologických inovací na jedné straně a zvýšeného zájmu moderní společnosti o minulost na straně druhé. Představené otázky jsou nahlíženy mimo jiné i skrze pricipy historie dlouhého trvání. Přednášky navíc poskytnou studentům přehled aktuálních zařízení a metod, určených k získávání digitálních dat a jejich zpracování v humanitně orientovaném výzkumu (s hlavním důrazem na archeologii a příbuzné obory). Součástí kurzu je prakticky orientované cvičení sloužící k získání a procvičení technických dovedností, jež se dnes stávají pro archeology a historiky nezbytnými. Cílem semináře je prohloubit znalosti studentů v oblasti archeologického výzkumu zvyklostí lidských společností souvisejících s pohřbíváním. Dalším cílem kurzu je zdokonalit prezentační a argumentační dovednosti studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná zkouška znalostí
Zpracování projektu
|
Obsah
|
1. Původ elektronických zařízení, jako výsledek dlouhodobých historických procesů
2. Aplikace digitálních technologií v humanitních vědách
3. Internet a informační revoluce
4. Webové portály a komunitní sítě
5. Bibliografické zdroje a nástroje
6. Moderní metody vyhledávání a záznamu dat
7. Archeologická data a jejich specifika
8. Elektronické informační zdroje
9. Důležitost standardů a jejich přehled
10. Základy statistiky
11. Digitální mapy
12. Virtuální 3D rekonstrukce, virtuální realita
13. Digitální publikace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Krištuf, Petr; Šmejda, Ladislav,; Vařeka, Pavel. Opomíjená archeologie 2005 - 2006 = Neglected archaeology 2005 - 2006. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, Filozofická fakulta, Katedra archeologie, 2007. ISBN 978-80-254-1062-2.
-
Základní:
Macháček, Jiří. Počítačová podpora v archeologii. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1562-4.
-
Rozšiřující:
Macháček, Jiří. Břeclav - Pohansko : digitální katalog archeologických pramenů. V., Sídlištní aglomerace v Lesní školce. Vyd. 1. V Brně : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2820-3.
-
Rozšiřující:
Šmejda, Ladislav. Hlavní osy variability pohřebního ritu na lokalitě z mladšího eneolitu a starší doby bronzové u Holešova, okr. Kroměříž. Plzeň Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-63-5.
-
Rozšiřující:
Malina, Jaroslav. Metody deskripce, klasifikace a statistiky v petroarcheologii. Vyd. 1. Brno : Univerzita J. E. Purkyně, 1976.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen; John, Jan. Příspěvky k archeologii 2. Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-57-1.
-
Doporučená:
Lock, Gary. Using computers in archaeology : towards virtual pasts. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-16770-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat základní zdroje dat v současné archeologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Specifikuje odlišnosti ve zpracování dat v archeologii |
Shrne metody sloužící k získávání digitálních dat |
Vyjmenuje důležité technické prostředky současnosti pro studium a výzkum v humanitních oborech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen vybrat a použít vhodné elektronické nástroje pro vlastní vzdělávání, řešení konkrétních otázek a projektů |
It is able to retrieve and process archaeological data |
Je schopen využívat geografické informační systémy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|