|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / ASN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
ASN2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Archeologie středověku a novověku 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAR/AST3
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na přehled archeologie 11. až 13. století a sociálně-ekonomické struktury přemyslovského státu v geografickém rámci Čech, Moravy a Slezska (s exkurzy a srovnávacími příklady z jiných částí Evropy). Na základě výkladu historických a archeologických pramenů budou studovány dynamické procesy sociálně-ekonomických změn vytvářející předpoklady pro vrcholně středověkou transformaci 13. století. V rámci cvičení bude kladen důraz na seznámení s odrazem těchto jevů a přeměn společnosti ve sféře artefaktů a demonstrován také na příkladech technických inovací.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce, praktické určování artefaktů.
|
Obsah
|
Základní témata:
1.- 2. Úvodní přednáška - vymezení a charakteristika 11. - 13. století (přístupy a prameny)
3. - 4. Struktury přemyslovského státu a jejich organizace - systém hradské soustavy, podoba raně středověkých hradských center
5. Služebná organizace a knížecí velkostatek
6. - 7. Změny struktury středověkého osídlení (kolonizace, dynamika sídelního postupu, transformace sídelní formy raně středověkých sídlišť a vznik vrcholně středověkých vsí)
8. Počátky pozemkové šlechty a podoba jejich nejstarších sídel (dvorce, hrady)
9. - 10. Vznik a vývoj církevní správy, sakrální stavby, nejstarší kláštery a vznik klášterního velkostatku
11. Proměny pohřebního ritu v 11. - 13. století
12 - 13. Vznik měst ve 13. století a počátky urbanizace (transformace raně středověkých center v raná města, zakládání lokačních měst, nezdařené lokace)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom, kde naleznou důležité informace a studijní materiály ke kurzu (prezentace, literaturu).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Klápště, Jan. Proměna českých zemí ve středověku. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7422-140-8.
-
Doporučená:
Vařeka, P. Archeologie středověkého domu. Plzeň, 2004.
-
Doporučená:
Žemlička, J. Čechy v době knížecí (1034-1198). Praha, 1999.
-
Doporučená:
Procházka, Rudolf. Forum urbes medii aevi I. : sborník příspěvků z konference FUMA konané 10. dubna 2002. Brno : Archaia Brno, 2004. ISBN 80-239-2746-2.
-
Doporučená:
Boháčová, Ivana. Medievalia archaeologica 5 : Stará Boleslav - přemyslovský hrad v raném středověku = Stará Boleslav (Central Bohemia) - přemyslid stronghold in the early middle ages. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2003. ISBN 80-86124-43-6.
-
Doporučená:
Klápště, Jan. Paměť krajiny středověkého Mostecka. Most : Ústav archeologické památkové péče severozápadních Čech, 1994. ISBN 80-85-115-48-4 (b.
-
Doporučená:
Žemlička, J. Počátky Čech královských : 1198-1253 : proměna státu a společnosti. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Sommer, P. - Třeštík, D. - Žemlička, J. eds. Přemyslovci. Budování českého státu.. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Klápště, J. Ruralia V: 27e septembre - 2e octobre 2003, Lyon/Villard-Sallet, Région Rhône-Alpes, France: water management in medieval rural economy = les usages de l'eau en milieu rural au Moyen Âge. Prague : Institute of Archaeology, Academy of Sciences of the Czech Republic,. 2005. ISBN 80-86124-52-5.
-
Doporučená:
Sommer, R. Svatý Prokop: z počátků českého státu a církve. Vyd. 1.. Praha: Vyšehrad, 2007. ISBN 978-80-7021-732-.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období středověku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku archeologických (částečně i jiných) pramenů a jejich významu pro poznání a rekonstrukci života společnosti 11. - 13. století v Čechách |
Vytvořit přehled dochovaných nemovitých památek 11. - 13. století v Čechách |
Vytvořit přehled hmotné kultury vrcholného středověku |
Uvést příklady transformace společnosti ve 13. století a jejích archeologicky uchopitelných dokladů |
Nastínit hospodářský a sociální model přemyslovského státu 11. - 13. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období
|
Funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Kriticky hodnotit dostupné informace ke sledované problematice |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|