|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / AST3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
AST3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Archeologie středověku až novověku 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/ASN2
|
Vyloučené předměty
|
KAR/ASN2 a KAR/CSN2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přehled archeologie 11. až 13. století v širším kontextu sociálního, ekonomického a kulturního vývoje doby, v geografickém rámci Čech, Moravy a Slezska (s exkurzy a příklady z jiných částí Evropy). Výklad se bude soustřeďovat především na příčiny a projevy vrcholně středověké přeměny společnosti odrážející se ve sféře artefaktů.
Část kurzu může proběhnout formou řízeného samostudia.
V rámci cvičení se studenti seznámí s artefaktovou náplní uvedeného období na základě studia srovnávací sbírky a obrazové databáze artefaktů.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost archeologické terminologie 11. - 13. století, porozumění historickým souvislostem archeologicky doložených jevů. Vypracování seminární práce na předem zveřejněné téma, na základě samostudia dostatečného množství literatury.
Studenti vypracují na základě individuálního studia doporučené české i zahraniční literatury seminární práci v rozsahu cca 10000 znaků na téma související s probíranými okruhy v přednášce ASN2. Téma bude představeno v obecnějším historickém kontextu, poté bude nastíněna jeho faktografie a perspektivy jeho hlubšího studia pomocí archeologických přístupů.
|
Obsah
|
1. Úvodní lekce
2. Organizační struktura a centra přemyslovského státu
3. Transformace hradských center a urbanizace Čech, panovnické hrady 13. století
4. Vznik a vývoj církevní správy, sakrální stavby, vznik a organizace klášterního velkostatku
5. Sociální a technologický potenciál monastického prostředí, kolonizace, arondace a urbanizace klášterních domén, meziřádové rozdíly ve strategii
6. Vznik pozemkové šlechty a vývoj jejich sídel
7. Kolonizace a raně středověká zemědělská krajina
8. Transformace struktury zemědělského osídlení
9. Pohřbívání
10. Exploatace surovin, výrobní aktivity a úloha technologického vývoje
11. Odraz sociální struktury v artefaktech (kvalita bydlení a inventář, reprezentace světské elity, úloha importů, církevní prostředí, vojenství, inteligence a obchod, zemědělské prostředí)
12. Každodenní život v artefaktech a ekofaktech (konzumace a stolování, tělesná péče, zdravotní stav a lékařská péče)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Žemlička, Josef. Čechy v době knížecí : 1034-1198. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-196-4.
-
Základní:
Žemlička, Josef. Počátky Čech královských : 1198-1253 : proměna státu a společnosti. Praha : Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-140-9.
-
Základní:
Klápště, Jan. Proměna českých zemí ve středověku. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-175-1.
-
Rozšiřující:
Klápště, Jan. Ruralia V : 27e septembre - 2e octobre 2003, Lyon/Villard-Sallet, Région Rhône-Alpes, France : water management in medieval rural economy = les usages de l'eau en milieu rural au Moyen Âge. Prague : Institute of Archaeology, Academy of Sciences of the Czech Republic, 2005. ISBN 80-86124-52-5.
-
Doporučená:
Vařeka, Pavel. Archeologie středověkého domu. I, Proměny vesnického obydlí v průběhu staletí 6.-15. století. Ústí nad Labem : Vlasta Králová, 2004. ISBN 80-903412-1-7.
-
Doporučená:
Procházka, Rudolf. Forum urbes medii aevi I. : sborník příspěvků z konference FUMA konané 10. dubna 2002. Brno : Archaia Brno, 2004. ISBN 80-239-2746-2.
-
Doporučená:
Boháčová, Ivana. Medievalia archaeologica 5 : Stará Boleslav - přemyslovský hrad v raném středověku = Stará Boleslav (Central Bohemia) - přemyslid stronghold in the early middle ages. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2003. ISBN 80-86124-43-6.
-
Doporučená:
Klápště, Jan. Paměť krajiny středověkého Mostecka. Most : Ústav archeologické památkové péče severozápadních Čech, 1994. ISBN 80-85-115-48-4 (b.
-
Doporučená:
Sommer, P. - Třeštík, D. - Žemlička, J. eds. Přemyslovci. Budování českého státu.. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Sommer, Petr. Svatý Prokop : z počátků českého státu a církve. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2007. ISBN 978-80-7021-732-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
42
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
62
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období středověku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne problematiku archeologických (částečně i jiných) pramenů a jejich významu pro poznání a rekonstrukci života společnosti 11. - 13. století v Čechách |
Vytvoří přehled dochovaných nemovitých památek 11. - 13. století v Čechách |
Vytvoří přehled hmotné kultury vrcholného středověku |
Uvede příklady transformace společnosti ve 13. století a jejích archeologicky uchopitelných dokladů |
Nastíní hospodářský a sociální model přemyslovského státu 11. - 13. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období
|
Je schopen funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období
|
Je schopen kriticky hodnotit dostupné informace ke sledované problematice
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|