|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / DPZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
DPZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dálkový průzkum a geofyzika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je podat přehled o historii a současném stavu leteckého a dálkového průzkumu v archeologii, o základních cílech tohoto oboru v kontextu soudobých potřeb archeologie, o principech, na nichž je založena identifikace archeologických pramenů na povrchu a v povrchových vrstvách terénu, o zpracování dat získaných uvedenými postupy (letecká vizuální prospekce, družicové snímky, letecké laserové skenování, ortofotomapy, letecká fotogrammetrie).
|
Požadavky na studenta
|
Shrnout problematiku identifikace archeologických pramenů na povrchu a v povrchových vrstvách terénu. Shrnout principy aplikace základních metod dálkového průzkumu při výzkumu historické krajiny. Nastínit teoretická východiska a praktické postupy letecké prospekce a archeogeofyzikálních metod.
|
Obsah
|
Cílem kurzu je podat přehled o historii a současném stavu leteckého a dálkového průzkumu v archeologii, o základních cílech tohoto oboru v kontextu soudobých potřeb archeologie, o principech, na nichž je založena identifikace archeologických pramenů na povrchu a v povrchových vrstvách terénu, o zpracování dat získaných uvedenými postupy (letecká vizuální prospekce, družicové snímky, letecké laserové skenování, ortofotomapy, letecká fotogrammetrie). Polovina kurzu je věnována aplikaci moderních geofyzikálních metod terénního výzkumu (magnetometrie, geoelektrické odporové metody, elektromagnetické metody - georadar, DEMP, detektory kovů). Za určitých okolností může být kurz doplněn praktickým cvičením (tréninkové průzkumné lety, geofyzikální měření v terénu).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Wilson, David Raoul. Air photo interpretation for archaeologists. 1st pub. Stroud : Tempus, 2000. ISBN 0-7524-1498-4.
-
Základní:
Gojda, Martin. Archeologie a dálkový průzkum : historie, metody, prameny = Archaeology and remote sensing : history, methods, data. 2017. ISBN 978-80-200-2644-6.
-
Základní:
Mareš, Stanislav. Úvod do užité geofyziky. 2., přeprac. vyd. Praha : SNTL, 1990. ISBN 80-03-00427-6.
-
Rozšiřující:
Darvill, Timothy. Prehistoric Britain from the air : a study of space, time and society. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-55132-3.
-
Rozšiřující:
Kouřil, Pavel; Nekuda, Rostislav; Unger, Josef. Ve službách archeologie : sborník k 60. narozeninám Vladimíra Haška, : příspěvky z konference Přírodovědecké metody v archeologii, Kravsko 5.-6. března 1998 = Im Dienst der ArchäologieFestschrift zum 60. Geburtstag Vladimír Hašek : Materialen der Fachkonferenz Naturwissenschaftliche Methoden in der Archäologie, Kravsko 5.-6. März 1998uspořádali a k vydání připravili Pavel Kouřil, Rostislav Nekuda, Josef Unger. Brno : Archeologický ústav AV ČR, 1998. ISBN 80-86023-13-3.
-
Doporučená:
Křivánek, R. : Příkopové ohrazení na k. ú. Byseň, okr. Kladno: mýtus a realita z výsledku geofyzikálního měření. Archeologie ve středních Čechách 22/2. ÚAPP SČ, 865-872, 2018.
-
Doporučená:
Gojda, M. Archeologie krajiny.. Academia Praha, 2000.
-
Doporučená:
Křivánek, R. Comparison study to the use of geophysical methods at archaeological sites observed by various remote sensing techniques in the Czech Republic. Geosciences, Volume 7, Issue 3, 81, Special Issue Remote Sensing and Geosciences for Archaeology (http://www.mdpi.com/2076-3263/7/3/81. 2017.
-
Doporučená:
Šmejda, Ladislav. Mapování archeologického potenciálu pomocí leteckých snímků. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2009. ISBN 978-80-7043-832-9.
-
Doporučená:
Gojda Martin a kol. Studie k dálkovému průzkumu v archeologii.. Plzeň: ZČU, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Shrnout v základech archeologickou teorii a metodu |
Shrnout v základech problematiku nedestruktivní postupů v archeologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Nastínit teoretická východiska a praktické postupy letecké prospekce a archeogeofyzikálních metod |
Shrnout principy aplikace základních metod dálkového průzkumu při výzkumu historické krajiny |
Vysvětlit na příkladech zpracování prostorových dat |
Shrnout problematiku identifikace archeologických pramenů na povrchu a v povrchových vrstvách terénu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Navrhnout vhodné metody leteckého a geofyzikálního průzkumu na různých typech archeologických lokalit |
Využít metody dálkového průzkumu a jejich výstupy v oblasti archeologické a památkové péče |
Využít výsledky geofyzikálních měření v předexkavační i exkavační fázi archeologického výzkumu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|