|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / DUM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
DUM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vesnický dům ve středověké Evropě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/SAP6
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je detailní poznání jedné ze základních složek kulturních systémů spojených se zemědělskými komunitami středověké Evropy, kterou představuje obydlí. Dům jako jádro a nejpočetnější část zastavěného prostředí vytvářeného člověkem nabízí obrovský informační potenciál umožňující zkoumání středověké vesnické společnosti (6. - 15. stol.). Cílem kurzu je podat přehled archeologického, stavebně - historického a etnografického poznání vesnické architektury sledovaného období v jednotlivých částech Evropy (Skandinávie, Britské ostrovy, Francie a západní Středomoří, Střední Evropa, Jihovýchodní Evropa, Východní a severovýchodní Evropa) a dále se zaměřit na rozbor vlastností domů a postižení základních vývojových proměn vesnického obydlí.
Cílem je pojmout dům jako artefakt, což ovšem neznamená, že je považován výlučně za tu složku pramenů o minulosti, která se velmi nepřesně označuje jako tzv. hmotná kultura a do níž je formálně začleňována převážná část artefaktuálního dědictví minulosti. Dalším cílem je pochopit vesnický dům, který je stejně tak artefaktem s hmotnou podstatou, která umožňuje detailně zkoumat např. konstrukční materiál, vypočítat statické parametry nosných článků nebo pomocí dendrochronologie určit stáří dřevěných prvků, jako odkazuje k tzv. duchovní kultuře, tedy k nejrůznějším symbolickým systémům, které určovaly formu, prostorovou strukturu nebo výzdobu obydlí a ritualizovaná pravidla života v něm.
|
Požadavky na studenta
|
Základní přehled o přínosu archeologie pro poznání středověkého vesnického domu v celoevropském kontextu a znalost nejvýznamnějších archeologicky zkoumaných lokalit.
|
Obsah
|
1.Úvod do problematiky archeologie zastavěného prostředí; prameny, archeologické transformace staveb
2.Teroretické přístupy při výzkumu zastavěného prostředí, výběr aplikovaných metod
3.Přehled vesnických domů v jednotlivých částech Evropy - Island, Fárské ostrovy, exkurs - Grónskou, L´anse aux Meadows (New Foundland), Norsko, Švédsko, Dánsko
4.Britské ostrovy
5.Francie
6.Itálie, Španělsko, Portugalsko
7.Severozápadní Německo, Holandsko, Belgie
8.Střední a jižní Německo, Švýcarsko
9.Čechy, Morava, Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Polsko
10.Jihovýchodní Evropa
11.Východní Evropa
12.Severovýchodní Evropa
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
51
|
Celkem
|
77
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat základní období pravěku, středověku a novověku |
Shrnout význam a odlišnosti přístupů archeologie, historie a etnografie jako vědních disciplín majících klíčový význam pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne problematiku archeologických transformací postihujících zastavěné prostředí |
Shrne teoretické přístupy při výzkumu zastavěného prostředí, výběr aplikovaných metod |
Popíše genezi obytného a podobu obytného domu v různých oblastech Evropy |
Charakterizuje význam domu jako hmotného pramenu a jeho duchovní složky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Hodnotí míru vazby stavební podoby domu a regionálně specifických kulturních, klimatických a jiných podmínek
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|