|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / IND
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
IND
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Industriální archeologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s dosavadním vývojem a aktuálním stavem moderního archeologického studia doby industriální, resp. antropologií doby industriální. Kurz je do značné míry založen na konfrontaci vývoje oboru v jeho mateřské zemi, tj. v Anglii s pokusy o aplikaci oboru v českých zemích. Studentu budou seznámeni s principy moderní britské industriální archeologie včetně možností její aplikace v domácím prostředí s důrazem na studium hmotných pramenů a studium terénní.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v přednášené problematice.
|
Obsah
|
1 Význam a smysl studia industriální doby. Diskuse k základním pojmům: archeologie postmedievální, archeologie novověku, archeologie industriální, archeologie současnosti, archeologie modernity, modernizace, industrializace, průmyslová revoluce. Komentář k doporučené literatuře.
2 Nástin politického, hospodářského, společenského a kulturního vývoje českých zemí v době předindustriální.
3 Nástin politického, hospodářského, společenského a kulturního vývoje českých zemí v době industriální.
4 Nástin dějin techniky.
5 Srovnání vývoje industriální archeologie v Anglii a v českých zemích.
6 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech I. Krajina zemědělská.
7 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech II. Krajina vodních toků a vodních nádrží.
8 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech III. Krajina lesního hospodářství.
9 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech IV. Krajina nerostných surovin.
10 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech V. Krajina vojenská, krajina náboženská, krajina památníků a pamětních míst.
11 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech VI. Krajina městská.
12 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech VII. Krajina rekreační.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lněničková Jitka. České země v době předbřeznové 1792-1848. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-27-3.
-
Základní:
Kárník, Zdeněk. České země v éře První republiky (1918-1938). Díl první, Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929). Praha : Libri, 2003. ISBN 80-7277-195-7.
-
Základní:
Efmertová, Marcela C. České země v letech 1848-1918 : dějiny českých zemí. 1. vyd. Praha : Libri, 1998. ISBN 80-85983-47-8.
-
Doporučená:
Kárník, Zdeněk. České země v éře První republiky (1918-1938). Díl druhý, Československo a české země v krizi a v ohrožení (1930-1935) /. Praha, Libri, 2002.
-
Doporučená:
Kárník, Zdeněk. České země v éře První republiky (1918-1938). Díl třetí, O přežití a o život (1936-1938) /. Praha, Libri, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivá období novověku |
Shrnout význam archeologie pro poznání minulosti |
Vyjmenuje základní historické milníky novověku a doby moderní |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne politický, hospodářský, společenský a kulturní vývoj českých zemí v době předindustriální a industriální |
Shrne dosavadní vývoj a aktuální stav moderního archeologického studia doby industriální, resp. antropologií doby industriální |
Srovná vývoj oboru vývoje oboru v Anglii s pokusy s aplikací oboru v českých zemích |
Shrne principy moderní britské industriální archeologie včetně možností její aplikace v domácím prostředí s důrazem na studium hmotných pramenů
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen využít archeologických pramenů k řešení různých otázek týkajících se komunit industriální doby |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|