|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / KRAS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
KRAS1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Seminář ke krajinné archeologii 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seminář je koncipován jako integrální součást kurzu krajinné archeologie, která významným způsobem rozšiřuje základní znalosti absolventů tohoto kurzu a zároveň tyto znalosti rozšiřuje o speciální témata, jimž se v současnosti krajinná a nedestruktivní archeologie přednostně věnuje. Největší pozornost je věnována oblasti metod dálkového průzkumu (letecký průzkum, data z leteckého a družicového snímkování Země, lidar, geofyzikální měření), jejichž vývoj prošel v posledních letech rozsáhlými proměnami.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí problematiky základních a vybraných speciálních směrů soudobé krajinné a nedestruktivní archeologie vývoje na území České republiky a v evropském prostoru. Orientace v trendech a zaměření soudobé české a částečně evropské kraj. a nedestr. archeologie, schopnost kriticky hodnotit možnosti metod aplikovaných archeologií pro studium sociálního rozměru krajiny a pro rekonstrukci její přírodní podoby (změna a kontinuita) a v obecné rovině porovnat její potenciál s možnostmi nabízenými některými dalšími obory zaměřenými na výzkum minulých krajin (zejm. historie, historická geografie, kartografie a ekologie). Seminární práce na vybraný tématický okruh.
|
Obsah
|
Hlavní pozornost je věnována vztahu teoretického a empirického aspektu krajinné a nedestruktivní archeologie, resp. návaznosti terénních metod archeologického výzkumu na potřeby ochrany archeologického dědictví z důvodů zachování památek nejen pro jejich estetickou, ale také informační (poznávací)hodnotu. Během semináře jsou probírány možnosti moderních technologických zařízení a postupů při neinvazních a málo destruktivních výzkumech, studenti referují o svých seminárních pracích založených převážně na studiu zahraniční literatury.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sádlo, Jiří. Krajina a revoluce : významné přelomy ve vývoji kulturní krajiny českých zemí. Praha : Malá Skála, 2008. ISBN 978-80-86776-06-4.
-
Základní:
Kuna, Martin. Nedestruktivní archeologie : teorie, metody a cíle = Non-destructive archaeology : theory, methods and goals. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1216-8.
-
Doporučená:
Martin Gojda. Archeologie krajiny. Praha, 2000. ISBN 80-2000-0780-6.
-
Doporučená:
Beneš, Jaromír,; Pokorný, Petr. Bioarcheologie v České republice. V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, Přírodovědecká fakulta, 2008. ISBN 978-80-7394-026-3.
-
Doporučená:
Rippon, Stephen. Historic landscape analysis : deciphering the countryside. 1st pub. York : Council for British Archaeology, 2004. ISBN 1-902771-44-3.
-
Doporučená:
A.C.Schut (ed.). Listing Archaeological Sites. Protecting the Historical Landscape. Bruxelles, 2009. ISBN 978-90-579-9144-8.
-
Doporučená:
Laszlowszky, József; Szabó, Péter. People and nature in historical perspective : in historical perspective. Budapest : Central European University, Department of Medieval Studies, 2003. ISBN 963-9241-86-5.
-
Doporučená:
D. Cowley (ed.). Remote Sensing for Archaeological management. Budapest, 2011.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
42
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní nedestruktivní metody terénního výzkumu a možnosti jejich aplikace při výzkumu minulých sídelních systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne současnou problematiku a kladené otázky v krajinné a nedestruktivní archeologii
Shrne teorii a metody oboru
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen využívat metod dálkového průzkumu Země v archeologické praxi a jejich uplatnění v projektech moderní archeologie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|