|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / LETD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
LETD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Soudobé problémy dálkového průzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Soudobé problémy dálkového průzkumu v archeologii
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Jde o kurs doporučený pro doktorské studium archeologie. Jeho cílem je seznámit doktorandy s možnostmi, které archeologii nabízejí data dálkového průzkumu (letecká prospekce/fotografie, fotogrammetrické letecké snímky, satelitní data) a s jejich aplikací při řešení teoreticky zaměřených výzkumů (sídelní struktura v pravěku/středověku, dějiny osídlení a jeho formy, vývoj pravěkých ohrazení a jejich formální proměny atd.) a otázek spjatých s evidencí, ochranou a dokumentací archeologického, architektonického a urbanistického dědictví. Výrazný zřetel bude brán na nejnovější trendy v oblasti aplikací technologicky vyspělých metod dálkového průzkumu (analýzy multi/hyper-spektrálních snímků, LIDAR, termovize aj.), které dnes výrazně profilují dálkový průzkum v archeologických projektech.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí látky v rozsahu přednášky, problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant při zahájení výuky
|
Obsah
|
1. Soudobé trendy v oblasti archeologického dálkového průzkumu: úvod
2. Významné mezinárodní projekty posledního desetiletí
3. Přehled nejvýznamnějších výsledků dálkového archeol. průzkumu v jednotlivých evropských
zemích (ČR, Slovensko, Německo, Polsko, Rakousko, Itálie, Velká Británie)
4. Nejnovější metody dálkového průzkumu a jejich využití v archeologii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. (100%),
Mgr. Lenka Starková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. (100%),
Mgr. Lenka Starková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Raczkowski, W. Theoretical dialogues - is there any theory in aerial archaeology?. 2005.
-
Rozšiřující:
Fowler, M. An evaluation of scanner Corona inteligence satellite photography. 2005.
-
Rozšiřující:
Gojda, Martin. Features, sites and settlement areas in the view of air survey (Bohemia, 1992-2003). Aerial photography and archaeology 2003. A century. 2005.
-
Rozšiřující:
Gojda, M. Letecká archeologie v Čechách. Praha, 1997.
-
Rozšiřující:
Bewley, R.H. - Crutchley, S.P. - Shell, C.A. New light on an ancient landscape: lidar survey in the Stonehenge World heritage Site. 2005.
-
Rozšiřující:
Laszlovszky, J. - Szabó, P. eds. People and Nature in Historical Perspectives. Budapest, 2003.
-
Rozšiřující:
Brophy, K. Revealing Neolithic Europe. The impact of aerial reconnaissance. Ghent, 2005.
-
Rozšiřující:
Raczkowski, W. To Overcome Infirmity. Current approaches to aerial archaeology in Poland. Ghent, 2005.
-
Rozšiřující:
Goosens, R. 3D analysis of satellite images for archaeology. The example of Corona, Quickbird, Ikonos and Aster and oblique aerial Picture. 2005.
-
Doporučená:
Lasaponara, R. ? Masini, N. eds. Sensing for Archaeology and Cultural Heritage Management. Proceedings of the 1st International EARSeL Workshop CNR. Rome.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti získají přehled o soudobých možnostech dálkového průzkumu v archeologii a o zahraničních/mezinárodních projektech a budou schopni se orientovat v tématech, která tento obor v současnosti profilují |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|