|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / ME4D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
ME4D
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metodologický kurs 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Metodologický kurs 4 Environmentální archeologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
12
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/MEK4D
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro doktorské studium na FF a jeho cílem je seznámit studenty se soudobými metodami environmentální archeologie a jejich aplikacemi v obecné archeologii. Jádrem kursu je průběžná příprava studentů s cílem poskytnout jim speciální informace o metodologických postupech, týkajících se především tématu jejich disertačních prací. Zvláštní důraz je kladen na výpovědní hodnotu metod bioarcheologie v soudobém archeologickém výzkumu a na kritické postupy, jejichž použití je v tématu disertační práce nezbytné.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti předloží k zápočtu odsouhlasený text formou podkladu vědeckého článku nebo kapitoly disertace, týkající se bioarcheologického aspektu disertace.
|
Obsah
|
Tematické okruhy:
1. Krajinná archeologie lidské interakce s prostředím v měřítku krajiny.
2. Bioarcheologie v archeologických interpretacích.
3. Archeobotanika rostlinné makrozbytky (antrakologie, xylotomie, karpologie).
4. Archeobotanika rostlinné mikrozbytky (analýza pylu, analýza fytolitů, analýza škrobů).
5. Archeozoologie v archeologických interpretacích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jacomet, S., Kreuz, A. Archäobotanik. Aufgaben, Methoden und Ergebnisse vegetations- und agrargeschichtlicher Forschung. Stuttgart, 1999. ISBN 978-3825281588.
-
Základní:
Larsen, C., S. Bioarcheology: Interpreting behavior from the human skeleton. Cambridge University Press: New York, 2000.
-
Základní:
Dincauze, Dena Ferran. Environmental archaeology : principles and practice. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-31077-6.
-
Základní:
Piperno, Dolores R. Phytoliths : a comprehensive guide for archaeologists and paleoecologists. Lanham : AltaMira Press, 2006. ISBN 0-7591-0385-2.
-
Základní:
Beneš, Jaromír. Počátky zemědělství ve Starém světě. České Budějovice, Praha: Epistémé, Academia, 2017.
-
Základní:
Russell, Nerissa. Social zooarchaeology : humans and animals in prehistory. New York : Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-14311-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
286
|
Celkem
|
312
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
shrnout archeologickou teorii a metodu v rozsahu magisterského studia archeologie
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
systematicky samostatně pracovat |
využívat relevantní informační zdroje s ohledem na sledovanou tematickou oblast
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
shrnout teoretické a metodologické aspekty výzkumných projektů ve sledované tematické oblasti
|
aplikovat přírodovědné metody při výzkumu krajiny a dílčích archeologických situací |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řádným způsobem připravit a realizovat výzkumný projekt
|
samostatně zpracovat empirický materiál |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|