|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / MEK6D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
MEK6D
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologický kurs 6
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Metodologický kurs 6 Biologická antropologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro doktorské studium na FF a představuje průřez tématy, která jsou pevně ukotvena v biologické antropologii, ale zároveň se nachází nejblíže archeologické praxi. Kurs vedle teoretických základů k jednotlivým problematikám obsahuje praktické zkušenosti s metodami biologické antropologie využitelnými v archeologickém kontextu. Student tak získá řadu dovedností, které mu pomohou orientovat se v biologicky zaměřených výzkumech na pomezí archeologie a antropologie.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování projektu korespondujícího s tématem disertační práce.
|
Obsah
|
Tematické okruhy:
1. Retrospektivní biologická antropologie: cíl kurzu, úvod do studia (Larsen, 2013; kap. 1).
2. Lidská kostra: normální anatomie a variabilita kostí a zubů (White et al., 2011; Čihák, 2011; Mays, 2010; kap. 1).
3. Metody využívané v restrospektivní antropologii (Katzenberg and Saunders, 2011; část 4; Chhem and Brothwell, 2007; Pinhasi and Mays, 2008, část 1).
4. Archeologie lidských pozůstatků: původ kosterních souborů (Mays, 2010; Katzenberg and Saunders, 2011; kap. 3).
5. Mikrostruktura tvrdých tkání a jejich význam pro retrospektivní studie (Katzenberg and Saunders, 2011; kap. 5 a 8; Mays, 2010; kap. 1; Weiss, 2009; kap. 2).
6. Využití mikroskopie v bioarcheologických výzkumech (mikrostruktura tvrdých tkání, metody odhadu věku, určení biologického původu vzorku).
7. Tafonomie (Katzenberg and Saunders, 2011; kap. 3; White et al., 2011; kap. 20).
8. Využití 3D fotografie v tafonomii (software 3D Catch).
9. Fosilie, jejich původ a význam v paleoantropologii (Larsen, 2013; kap. 7).
10. 3D skenování a tisk jako nástroj šíření dat a kurátorství vzácných nálezů.
11. Bioarcheologie (Weiss, 2009; kap. 1; Martin et al., 2013; kap. 1 a 7).
12. Využití 3D scanneru v bioarcheologii (MorphoTester).
13. Grafické programy v terénní antropologii a bioarcheologii (Inkscape, Gimp, ImageJ).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čihák, R. Anatomie I.-III. Grada Praha, 1987.
-
Základní:
Weiss, E. Bioarchaeological Science: What we have learned from human skeletal remains.. Nova Science Publishers, Inc., 2009.
-
Základní:
Martin, D. L., Harrod, R. P., Pérez, V. R. Bioarchaeology: An integrated approach to working with human remains. New York: Springer Science & Business Media, 2013. ISBN 978-1-4614-6377-1.
-
Základní:
Katzenberg, M. Anne; Saunders, Shelley R. Biological anthropology of the human skeleton. 2nd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2008. ISBN 978-0-471-79372-4.
-
Základní:
Larsen, C. S. Essentials of Physical Anthropology. Discovering Our Origins. WW Norton, 2013. ISBN 978-0393919387.
-
Základní:
White, Tim D. Human osteology. San Diego : Academic Press, 2000. ISBN 0-12-746612-6.
-
Základní:
Mays, Simon. The archaeology of human bones. 2nd ed. Abingdon : Routledge/Taylor & Francis Group, 2010. ISBN 978-0-415-48091-8.
-
Doporučená:
Pinhasi, R., Mays, S. Advances in human palaeopathology. John Wiley & Sons, 2008. ISBN 978-0-470-03602-0.
-
Doporučená:
Chhem, R. K., Brothwell, D.R. Paleoradiology: imaging mummies and fossils. New York: Springer Science & Business Media, 2007. ISBN 978-3-540-48832-3.
-
Doporučená:
Pearson, Mike Parker. The archaeology of death and burial. [Gloucestershire] : Sutton Publishing, 2001. ISBN 0-7509-1777-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
182
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
208
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Studenti jsou obeznámeni s archeologickou teorií a metodologií na úrovni magisterského studia archeologie.
Studenti se orientují v problematice a relevantní odborné domácí i zahraniční literatuře vztahující se k tématu disertační práce.
Studenti se orientují v Úvodu do studia antropologie.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Studenti rozumí odbornému textu v českém a anglickém jazyce, jsou schopni interpretovat a kriticky posoudit jeho obsah.
Studenti umí využívat elektronické informační zdroje.
Studenti jsou schopni systematické samostatné práce.
Studenti jsou schopni formálně prezentovat výzkumy a vést odborné debaty.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti se orientují v oblasti disciplín spadajících do retrospektivní biologické antropologie.
Studenti jsou obeznámeni s hlavními myšlenkovými proudy a dovedou aplikovat vědecké postupy.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Studenti jsou schopni detailněji pojmout jedno konkrétní téma z retrospektivní biologické antropologie, kriticky téma okomentovat a prezentovat teoretické předpoklady a příklad aplikace. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|