|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / PAP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
PAP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Památková péče
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Legislativa, institucionální a procesní zajištění památkové péče - podstata a principy památkové péče, zákon o státní památkové péči (základní okruhy řešené problematiky), mezinárodní dokumenty, stupně památkové ochrany, skladba památkového fondu, model ministerstvo kultury - odborná organizace - výkonný orgán státní památkové péče (úřady obcí s rozšířenou působností, krajské úřady) - vlastník kulturní památky; Národní památkový ústav - účel a role odborné instituce památkové péče, zřizovatel, územní působnost, struktura NPÚ a územních odborných pracovišť, hlavní činnosti a profese, specializace, dokumentační fondy, vzdělávání (vnitřní, vnější), prezentace (publikace, periodika, web, přednáškové cykly, výstavy, mediální témata?); Informační systémy památkové péče; Výkon památkové (činnost garantů území a specialistů, evidence a dokumentace, proces vzniku odborného vyjádření); Průzkumy v památkové péči (OPD, SHP, restaurátorský průzkum); Archeologie v památkové péči - personální kapacita, struktura činností, dělba činností/zaměření - regionální specifika, spolupráce s ostatními útvary pracoviště, evidence a uchovávání movitých nálezů, vědeckovýzkumná činnost, popularizace a prezentace, specifika jednotlivých oblastí výzkumu (objekty ve správě NPÚ, památkově chráněná území, dokumentace a evidence nemovitých archeologických památek, torzální architektura, památky zahradního umění, technické památky, bojiště, popraviště, montánní archeologie, krajinná archeologie), organizace výzkumu vzhledem k personálním kapacitám, používané metody, specializace některých pracovišť, vztah k ostatním archeologickým institucím (formy spolupráce, krajské archeologické komise); Vybrané okruhy z archeologie v památkové péči (výzkum městských jader, prospekce, dokumentace a evidence, výzkum objektů ve správě NPÚ, informační systémy).
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce.
|
Obsah
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou památkové péče v České republice.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Czumalo, Vladimír. Péče o architektonické dědictví : sborník prací : vybrané kapitoly k tématu. Praha : Idea servis, 2008. ISBN 978-80-85970-60-9.
-
Základní:
Kibic, Karel; Kuča, Karel,; Rákosníková, Vladimíra; Solař, Miloš,; Škabrada, Jiří,; Vinař, Jan. Péče o architektonické dědictví : sborník prací : vybrané kapitoly k tématu. III. díl. 2009. ISBN 978-80-85970-60-9.
-
Doporučená:
FOUD, Karel - Karel, Tomáš. : Lidová architektura. Vesnické památkové rezervace a zóny, krajinné památkové zóny v Plzeňském kraji. Národní památkový ústav. Plzeň, 2004.
-
Doporučená:
BEZDĚK, Ladislav - FROUZ, Martin. Digitální a digitalizovaná fotografie pro vědecké účely v praxi památkové péče. Národní památkový ústav, Praha, 2014.
-
Doporučená:
LÍBAL, Patrik (ed.):. Dobroslav Líbal. Vědec, pedagog a památkář. Sborník příspěvků z konference konané ve dnech 13.-14. října 2011 u příležitosti stého výročí narození doc. JUDr. PhDr. Dobroslava Líbala, DrSc.. Národní památkový ústav. Praha, 2017.
-
Doporučená:
Dvořák, M. Katechismus památkové péče. Praha, 2004.
-
Doporučená:
FOUD, Karel. Městské památkové rezervace a zóny v Plzeňském kraji. Národní památkový ústav. Plzeň, 2007.
-
Doporučená:
BREJCHA, Marcel a kol. Metodika digitalizace, 3D dokumentace a 3D vizualizace jednotlivých typů památek. Národní památkový ústav. Ústí nad Labem, 2015.
-
Doporučená:
HRUBÝ, Petr - ALTOVÁ, Eva - KADLEC, Antonín. Metodika dokumentace drobných památek. Národní památkový ústav. Ústí nad Labem, 2015.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, Kamil a kol. Metodika dokumentace lidové architektury. Národní památkový ústav, Univerzita J. E. Purkyně. Ústí nad Labem, 2015.
-
Doporučená:
Beránek, Jan - Macek, Petr (ed.). Metodika stavebněhistorického průzkumu. Národní památkový ústav.. Praha, 2015.
-
Doporučená:
Sokol, P. Metodika terénní prostorové identifikace, dokumentace a popisu nemovitých archeologických památek. Národní památkový ústav.. Praha, 2017.
-
Doporučená:
HLOBIL, Ivo. Na základech konzervativní teorie české památkové péče. Výbor z textů. Národní památkový ústav. Ústí nad Labem, 2015.
-
Doporučená:
Kibic, Karel - Vošahlík, Aleš. Památková ochrana a regenerace historických měst v České republice. Národní památkový ústav.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Pavlík, Milan. Regenerace historických budov, sídel a krajiny, ochrana památek. Praha : ČVUT, 1998. ISBN 80-01-01797-4.
-
Doporučená:
Razím, Vladislav. Řeč středověké fortifikační architektury. Terminologie a její souvislosti. Národní památkový ústav.. Praha, 2018.
-
Doporučená:
PEK, Tomáš. Stavební památky. Specifika přípravy a financování jejich obnovy, údržby a provozu. Wolters Kluwer. Praha, 2009.
-
Doporučená:
KUČOVÁ, Věra - BUKOVIČOVÁ, Olga. Světové dědictví a Česká Republika. Národní památkový ústav. Praha, 2018.
-
Doporučená:
Zídek, Martin - Tupý, Michal - Klusoň, Jiří. Zákon o státní památkové péči. Praktický komentář. Wolters Kluwer.. Praha, 2019.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
32
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout organizaci památkové péče v ČR |
Shrnout příslušné právní normy |
Shrnout pracovní úkoly příslušných organizací |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Jmenovat kompetence jednotlivých pracovišť |
Navrhnout projekt průzkumu památkového objektu
|
Vypracovat příslušná odborná vyjádření
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|