|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / PRA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
PRA1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Archeologie pravěku 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAR/APR1 a KAR/APR2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s artefaktovou náplní paleolitu a mezolitu a s návaznými teoriemi vycházejícími ze systematiky archeologických pramenů. Přednášky jsou založeny na archeologii České republiky s rozsáhlými exkurzy do širšího okolí. Část kurzu může proběhnout formou řízené samostatné práce studentů, která bude zaměřená na studium literatury a vyhotovení písemné práce. V rámci cvičení se studenti seznámí s artefaktovou náplní uvedeného období na základě studia srovnávací sbírky a obrazové databáze artefaktů.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce, praktické určování artefaktů.
|
Obsah
|
1. Chronologické vymezení
2. Počátky člověka
3. Movité artefakty paleolitu - štípaná industrie (klasifikace, technologie výroby..)
4. Movité artefakty paleolitu - ostatní (plastiky, ozdoby...)
5. Sídlení v paleolitu
6. Pohřbívání v paleolitu a další rituální projevy
7. Movité artefakty mezolitu (klasifikace štípané industrie, technologie výroby..)
8. Sídlení v mezolitu
9. Rituální projevy v mezolitu včetně pohřbívání
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vencl, Slavomil; Fridrich, Jan. Archeologie pravěkých Čech. 2, Paleolit a mezolit. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2007. ISBN 978-80-86124-76-6.
-
Základní:
Oliva, Martin. Civilizace moravského paleolitu a mezolitu : [katalog k expozici v Pavilonu Anthropos]. Brno : Moravské zemské muzeum, 2005. ISBN 80-7028-261-4.
-
Základní:
Svoboda, Jiří. Čas lovců : dějiny paleolitu, zvláště na Moravě. Brno : Archeologický ústav AV ČR, 1999. ISBN 80-86023-19-2.
-
Doporučená:
Vencl, Slavomil. Hostim : magdalenian in Bohemia. Praha : Institute of Archeology, 1995.
-
Doporučená:
Neustupný, E. - Neustupný, J. Muzeum a věda.. Praha: Národní muzeum., 1968.
-
Doporučená:
Musil, R. - Karásek, J. - Valoch, K. Pleistocén. Historie výzkumů na území bývalého Československa. Folia historica 69. Brno MU, 1999.
-
Doporučená:
Pleiner, Radomír. Pravěké dějiny Čech. Praha : Academia, 1978.
-
Doporučená:
(zde především technologickou část) Pleiner, R. a kol. Pravěké dějiny Čech. Praha, 1978.
-
Doporučená:
Oliva, M. Využívání krajiny a zdrojů kamenných surovin v mladém paleolitu českých zemí, Archeologické rozhledy 54. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Přichystal, A. Zdroje kamenných surovin. In: SVOBODA, J. - Havlíček, P. - Ložek, V. - Macoun, J. - Musil, R. - Přichystal, A. - Svobodová, H. - Vlček, E.: Paleolit Moravy a Slezska, II. vyd.. Brno, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období pravěku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout chronologii archeologických kultur ve sledovaném období |
Shrnout sídelní strategii jednotlivých kultur v období paleolitu a mezolitu |
Shrnout projevy symbolického chování člověka v paleolitu a mezolitu a jeho archeologicky uchopitelné projevy |
Shrnout problematiku klimatických poměrů paleolitu a mezolitu |
Charakterizovat pramennou základnu ke sledovanému období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Kriticky hodnotit dostupné informace ke sledované problematice |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|