|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / SMRT2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
SMRT2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Smrt v minulosti 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
11 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KAR/SMRT nebo KAR/SMRT1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Porozumět vývoji sociálních zvyklostí spojených se smrtí člověka a identifikovat různé formy pohřebního ritu v dlouhém časovém horizontu od závěru pravěku po novověk.
Obeznámit se s některými speciálními technikami výzkumu minulosti na základě pramenů pohřebního charakteru.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost přednášené látky bude ověřena zkouškou.
|
Obsah
|
Archeologie pohřbívání. Od závěru pravěku přes následné křesťanské období až do novověku. Rituální, sociální, etnické a antropologické aspekty pohřebišť, především na příkladech z Evropy.
Mumifikace
Kontinuita pohřebních areálů
Paleodemografie
Pohřbívání ve středověku
Vybraná témata k novověkému pohřbívání
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šmejda, Ladislav. Archaeology of burial mounds. Ústí nad Labem : Vlasta Králová, 2006. ISBN 80-903412-6-8.
-
Základní:
Ariés, P. Dějiny smrti I, II. Praha Argo, 2000.
-
Základní:
Chamberlain, Andrew T. Demography in archaeology. Cambridge ; Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-59651-3.
-
Základní:
Chamberlain, Andrew T.; Pearson, Michael Parker. Earthly remains : the history and science of preserved human bodies. London : Oxford Univesity Press, 2001. ISBN 0-19-521852-3.
-
Základní:
Krumphanzlová, Z. Počátky křesťanství v Čechách ve světle archeologických pramenů. 1971.
-
Základní:
Kovařík, J. Slovanské kostrové pohřebiště v Praze 5 - Motole. 1991.
-
Základní:
Šmejda, Ladislav; Turek, Jan. Spatial analysis of funerary areas. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-07-5.
-
Základní:
Pearson, Mike Parker. The archaeology of death and burial. [Gloucestershire] : Sutton Publishing, 2001. ISBN 0-7509-1777-6.
-
Základní:
Ohler, Norbert. Umírání a smrt ve středověku. Jinočany : H & H, 2001. ISBN 80-86022-69-2.
-
Doporučená:
Curl, J.S. Death and Architecture. 2002.
-
Doporučená:
Daniell, C. Death and Burial in Medieval England 1066-1550. London, 1998.
-
Doporučená:
Neustupný, E. Demografie pravěkých pohřebišť. Praha: Archeologický ústav ČSAV, 1983.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v exkavačních a dokumentačních metodách v archeologii |
Charakterizovat jednotlivá období pravěku
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém/německém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Uvede do kulturních souvislostí důležité empirické nálezy |
Rozliší mezi základními formami pohřebního ritu, jak je dokumentován v archeologických, antropologických a historických pramenech |
Vysvětlí vybrané analytické metody spojené s předmětem studia |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Identifikuje důležité trendy v pohřebních zvyklostech jednotlivých období pravěku |
Identifikuje důležité trendy v pohřebních zvyklostech ve středověku |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|