|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TA1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teoretická archeologie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit studentům teoretické myšlení evropské a světové archeologie z hlediska teorie paradigmat a ve vztahu k diskursům příbuzných oborů (paradigma romantické, evoluční, kulturně historické, procesuální a postprocesuální) a reflexe současného stavu.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce. Znalost základních archeologických paradigmat i specifických myšlenkových směrů v evropské archeologii bude ověřena ústní zkouškou. Zápočet získají studenti za referát a aktivní účast na cvičení a písemný teoretický návrh projektu.
|
Obsah
|
1. Úvod do teorie v archeologii. Vývoj teoretického myšlení na základě teorie paradigmat. Počátky bádání v rámci romantického a evolučního paradigmatu 19. století (teorie, metody, prameny, osobnosti).
2. Kulturně historické paradigma v evropské archeologii (teorie, metody, prameny, osobnosti).
3. Paradigma procesuální (nová archeologie v USA, analytická archeologie v UK).
4. Paradigma procesuální (behaviorální archeologie v USA, etnoarcheologie, experiment).
5. Paradigma procesuální (evoluční a kognitivní archeologie).
6. Paradigma procesuální (středoevropské příklady a projekty).
7. Paradigma postprocesuální (strukturální, symbolická archeologie).
8. Paradigma postprocesuální (interpretativní archeologie, fenomenologie).
9. Paradigma postprocesuální (genderová archeologie, neomarxismus).
10. Vybrané současné trendy (artefaktová archeologie, veřejná archeologie, domorodá archeologie, paměť a historické dědictví, současná materiální kultura).
11. Problematika budoucího paradigmatu v archeologii (tzv. procesualismus+).
12. Problematika budoucího paradigmatu v archeologii a mezinárodní organizace (např. Theoretical Archaeology Group, European Association of Archaeologists, World Archaeological Congress).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Trigger, Bruce G. A history of archaeological thought. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-33818-9.
-
Základní:
Gramsch, Alexander. A history of Central European archaeology : theory, methods, and politics. Budapest : Archaeolingua Alapitvany, 2011. ISBN 978-963-991123-9.
-
Základní:
Johnson, Matthew. Archaeological theory : an introduction. Chichester : Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-1-4051-0015-1.
-
Základní:
Colin Renfrew, Paul Bahn (edd.). Archaeology - The Key Concepts. London and New York: Routledge, 2005.
-
Základní:
Chroustovský, Luboš. J. Bintliff, M. Pearce eds.: The death of archaeological theory? (Oxford 2011). Památky archeologické ISSN 0031-0506 Roč. 104 (201. 2013.
-
Doporučená:
JOHNSON, M. Archaeological Theory: An Introduction (second edition). Oxford: Blackwell, 2010.
-
Doporučená:
HARRIS, O. J. T. - CIPOLLA, C. N. Archaeological Theory at the Millennium: Introducing Current Perspectives. London: Routledge, 2017.
-
Doporučená:
SKLENÁŘ, K. Archeologie v C?echa?ch v obdobi? analyticke?ho pozitivismu (1868-1892): od Vocelova "Prave?ku" po str?etnuti? muzejni? a univerzitni? s?koly. Praha, 2017. ISBN 978-80-7036-546-5.
-
Doporučená:
Vašíček, Z. - Malina, J. Archeologie včera a dnes. Aneb, mají archeologové šedé hmoty více za nehty než za ušima?. České Budějovice: Jihočeské muzeum., 1981.
-
Doporučená:
Jaroslav Malina. Archeologie včera a dnes aneb Mají archeologové šedé hmoty více za nehty než za ušima?. [Díl] 1. České Budějovice, 1981.
-
Doporučená:
KRISTIANSEN, K. - ŠMEJDA, L. - TUREK, J. Paradigm found. Archaeological theory present, past and future: essays in honour of Evžen Neustupný. Oxbow Books, 2015. ISBN 978-1-78297-770-4.
-
Doporučená:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Doporučená:
Bintliff, J. L.; Pearce, Mark. The death of archaeological theory?. Oxford : Oxbow Books, 2011. ISBN 978-1-84217-446-3.
-
Doporučená:
HODDER, I. Theory and practice in archaeology.. London: Routledge, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii To summarize specific ideas in European archaeology |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Popsat přístupy k archeologickým pramenům v rámci paradigmat, která ovlivňovala přístupy k archeologickým pramenům v průběhu 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Nastínit vývoj teoretického myšlení v archeologii pravěku a středověku |
Formulovat základní cíle teoretické archeologie v českém prostředí i v zahraničí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|