|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TMA4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TMA4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie a metoda 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednáška se zaměřuje na formální a prostorové vlastnosti artefaktů a jejich studium v současné archeologii prostřednictvím tradičních i matematických metod. Jsou osvětleny základní pojmy archeologické metody - pojem transformací, analýzy, syntézy struktur a jejich interpretace prostřednictvím modelování a je charakterizována současná archeologická paradigmata (tradiční, procesuální, postprocesuální, postprocesuální+) a jejich přístup k základním teoretickým a metodologickým problémům. Přednáška dále podává výklad archeologických transformací, jejich klasifikace a systematiky archeologických pramenů (prameny artefaktové, ekofaktové a přírodní; specifika jejich studia).
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce.
|
Obsah
|
Základní témata:
1) Archeologické transformace.
2) Systematika archeologických pramenů.
3) Archeologický terénní výzkum jako fyzická analýza pramenů.
4) Analýza v laboratoři; deskriptivní systémy a jejich realizace databázemi.
5) Pojem archeologické struktury, hledání struktur v tradiční archeologii, matematický přístup ke strukturám.
6) Interpretace struktur.
7) Kategorie živé kultury, archeologický model a jeho výstavba.
8) Užití modelů při analýze, při interpretaci.
9) Interpretace praktické funkce, společenského významu a symbolického smyslu.
10) Iterativnost archeologické metody.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
-
Základní:
Hodder, Ian. Reading the past : current approaches to interpretation in archaeology. Cambridge : Cambridge University Press, 1991. ISBN 0-521-40957-8.
-
Doporučená:
Renfrew, C. - Bahn, P. Archaeology. Theories, Methods and Practice. Thames and Hudsons, London, 2016.
-
Doporučená:
Schiffer, M. B. Behavioural Archaeology. New York, 1976.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Die Besiedlung Böhmens im Äneolithikum, Praehistorica 15, str. 81-84. Praha Univerzita Karlova, 1989.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. K matematické analýze pravěkých pohřebišť, Současné úkoly československé archeologie, str. 190-193.. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1981.
-
Doporučená:
Binford, L. R. Middle-range Research and the Role of Actualistic Studies. In: L.R. Binford, Working at Archaeology. New York: Academic Press (=L.R.Binford, Bones: Ancient Man and Modern Myths. New York: Academic Press, 1981) 411-422.. 1983.
-
Doporučená:
Neustupný, E. Nástin archeologické metody - An outline of the archaeological method. Archeologické rozhledy 38, 525-549. 1986.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Syntéza struktur formalizovanými metodami - vektorová syntéza. Příspěvky k archeologii 2 Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. 2005.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. The significance of facts. Journal of European Archaeology 3, 189-212. Aldershot, 1995.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Whither archaeology?. Cambridge Antiquity Publications, 1971.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit pojmy archeologické metody (transformace analýza syntéza struktur, interpretace) |
Shrnout problematiku archeologických paradigmat 20. a 21. století |
Vysvětlit výstavbu archeologického modelu |
Vysvětlit fyzickou analýzu archeologických pramenů |
Vysvětlit analýzu v laboratoři a tvorbu deskriptivních systémů |
Vysvětlit význam databízí v archeologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Interpretovat struktury prostřednictvím modelování |
Klasifikovat archeologické transformace |
Přistupovat k artefaktovým, ekofaktovým a přírodním pramenům |
Popsat archeologické prameny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|