|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TMK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TMK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie materiální kultury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit s teoretickými přístupy archeologie a dalších historických věd ke studiu materiální kultury. Jednotlivé přednášky se zaměří na pojetí a metody výzkumu hmotné kultury v archeologii, historii a etnologii s důrazem na výběr příkladů zkoumaných témat, na nichž budou prezentovány možnosti a limity jednotlivých badatelských směrů.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1) "Archeologická kultura" - pojetí materiální kultury a systematiky studia artefaktů v rámci archeologických paradigmat
2) Materiální kultura a studium "každodennosti" v historickém bádání
3) Materiální kultura jako součást studia "lidové nebo "tradiční" kultury v etnologii
4) Studium materiality moderní a současné společnosti (sociální a kulturní antropologie)
5) Garbologie jako interdisciplinární výzkumná oblast
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Graves-Brown, P. Matter, materiality, and modern culture. London : Routledge, 2000. ISBN 0-415-16705-1.
-
Základní:
Rathje, William L.; Murphy, Cullen. Rubbish! : the archaeology of garbage. Tucson : University of Arizona Press, 2001. ISBN 0-8165-2143-3.
-
Doporučená:
BENETT, J. A Political Economy of Things. Durham. Durham: Duke University Press, 2010.
-
Doporučená:
Petráň, J. a spol. Dějiny hmotné kultury I-II. Praha, Karolinum, 1997.
-
Doporučená:
HARVEY, K. History and Material Culture. London: Routledge, 2009.
-
Doporučená:
MILLER, D. Material Culture and Mass production. Cambridge: Wiley and Blackwell.
-
Doporučená:
BENETT, T. - JOYCE, P. Material Powers: Cultural Studies, History and the Material Turn. London: Routledge, 2010.
-
Doporučená:
COLE, D. - FROST, S. (eds.). Ontology, Agency and Politics. Durham: Duje University Press, 2010.
-
Doporučená:
HAWKINS, G. The Ethics of Waste: How We realte to Rubbish. Lanham: Rowman and Littlefield, 2005.
-
Doporučená:
DÜLMEN, R. - SCHINDLER, N. Zur Wiederentdeckung des vergessenen Alltags (16. - 18. Jahrhundert).. Frankfurt a. M, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Charakterizovat jednotlivá období pravěku a středověku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Používat adekvátní terminologii v českém a anglickém jazyce |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit základní termíny oboru |
Shrnout teoretické přístupy archeologie a dalších historických věd ke studiu materiální kultury |
Shrnout metody výzkumu hmotné kultury v archeologii, historii a etnologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Kriticky pracovat s výsledky výzkumu materiální kultury v archeologii, historii a etnologii |
Rozlišit přínos výzkumu materiální kultury v archeologii, historii a etnologii pro poznání minulosti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|