|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TVM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TVM2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Terénní výzkum magisterský 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
120
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je praktická výuka řízení, realizace a vyhodnocení terénního archeologického výzkumu s využitím nedestruktivních i destruktivních metod. Předmět navazuje na Terénní výzkum magisterský 2 a vede k prohloubení znalostí a získání dalších dovedností s vedením samostatného terénního výzkumu, jeho vyhodnocení a interpretace v širších souvislostech. Pod supervizí vedoucího výzkumu a jeho asistentů si student osvojí řízení nedestruktivních výzkumných postupů a menší sondáže v samostatné části lokality, provádění a kontrolu terénní dokumentace, a to na terénním výzkumu prováděném katedrou v zimním semestru. Na těchto výzkumech menšího rozsahu budou studenti aplikovat především nedestruktivní terénní metody doplněné menší zjišťovací sondáží.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast, činnost dle pokynu vyučujícího, vypracování terénní nálezové zprávy o dílčí části výzkumu (popis terénní situace, stratigrafie včetně diagramu, interpretace zjištěné situace). Účast je dle rozhodnutí děkana povinná.
|
Obsah
|
1) Organizace terénního archeologického výzkumu 2) Volba metod terénního výzkumu s důrazem na nedestruktivní a málo destruktivní postupy 3) Řízení menšího výzkumného týmu (studenti mladších ročníků) pod supervizí vyučujícího a vedoucího projektu 4) Provádění a kontrola terénní dokumentace 5) Provádění a dokumentace měřických prací, včetně pokročilých metod (fotogrammetrie, snímkování z dronu) 6) Vyhodnocení dílčí části terénního výzkumu ve formě nálezové zprávy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bureš, Michal. Management archeologického dědictví. V Plzni : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0378-3.
-
Základní:
Procházka, Rudolf; Vařeka, Pavel. Manuál terénního archeologického výzkumu odkryvem : popis stratigrafických jednotek. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta filozofická, 2005.
-
Základní:
Kuna, Martin. Nedestruktivní archeologie : teorie, metody a cíle = Non-destructive archaeology : theory, methods and goals. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1216-8.
-
Základní:
Kuna, M.; Tomášek, M. Pravidla archeologického výzkumu.
-
Základní:
Harris, Edward C. Principles of archaeological stratigraphy. London : Academic Press, 1997. ISBN 0-12-326651-3.
-
Doporučená:
Colin Renfrew, Paul Bahn (edd.). Archaeology - The Key Concepts. London and New York: Routledge, 2005.
-
Doporučená:
Renfrew, C. - Bahn, P. Archaeology. Theories, Methods and Practice. Thames and Hudsons, London, 2016.
-
Doporučená:
KAWECKI, J - KONCZEWSKI, P. - SZWAGRZYK, K. - TRZCIŃSKI, M. Archeologia sądowa w teorii i praktyke. Warszawa, 2013.
-
Doporučená:
GOJDA, M. - JOHN, J. A KOL. Archeologie a letecké skenování krajiny. 2013.
-
Doporučená:
Gersbach, Egon. Ausgrabung heute : Methoden und Techniken der Feldgrabung. Stuttgart : Theiss, 1998. ISBN 3-8062-1379-8.
-
Doporučená:
Sayer, Duncan. Ethics and burial archaeology. London : Bristol Classical Press, 2010. ISBN 978-0-7156-3893-4.
-
Doporučená:
BOZÓKI-ERNYEY, K. European Preventive Archaeology. Papers of Papers of the EPAC Meeting. Budapest, 2004.
-
Doporučená:
Kuna, M.; Černý, V.; Dreslerová, D.; Vařeka, P. Metody archeologického výzkumu, in: Kuna, M. (ed.), Archeologie pravěkých Čech 1. Pravěký svět a jeho poznání, 89-106.. Praha. Academia, 2009. ISBN 978-80-86124-75-9.
-
Doporučená:
KOBYLYŃSKI, Z. Metodyka ratowniczych badań archeologicznych. Warszawa, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout na základní úrovni problematiku archeologické metody |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Pracovat v terénu pod odborným vedením |
Rozeznávat základní stratigrafické jednotky |
Stanovit základní stratigrafické vztahy v rámci jednoduchých archeologických kontextů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Interpretovat archeologické situace na úrovni sondy |
Shrnout standardy archeologické dokumentace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Stanovit samostatně taktiku odkryvu na úrovni archeologické sondy |
Volit metodu a postup exkavace |
Volit metodu terénní dokumentace |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|