|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / BF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
BF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biofyzika lidského organismu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
69 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se vznikem a základními vlastnostmi živé látky a podmínkami její existence, poznat základní skladbu látek živého organizmu. Pochopit životní funkce popisem fyzikálních dějů a zákonitostí a seznámit se s fyzikálními principy v aplikaci na obecnou zdravovědu. Seznámit se s vybranými diagnostickými a indikativními procesy obecné zdravovědy popisem fyzikálních metod.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách a cvičeních splnění písemného zápočtového testu na 80%
|
Obsah
|
Přednášky
1. Biologické membrány.
2. Elektrické vlastnosti tkání.
3. Lidský organismus a elektromagnetické pole.
4. EKG - principy měření.
5. Tlak a jeho měření ve zdravotnictví.
6. Akustika a sluchové ústrojí.
7. Ultrazvuk a jeho využití ve zdravotnictví.
8. Biofyzika vidění.
9. Světlo a optické zdravotnické přístroje.
10. Lasery.
11. Zdravotnické využití infračerveného záření.
12. Aplikace ionizujícího záření ve zdravotnictví.
13. Roentgenovo záření.
14. Nukleární magnetická rezonance.
15. Pozitronová emisní tomografie.
Cvičení
1. Mikroskop.
2. Endoskop.
3. Ultrazvuk.
4. Měření krevního tlaku.
5. Měření EKG.
6. Metody měření teploty lidského těla.
7. Audiometrie.
8. Dozimetrie.
9. Ukázky roentgenových trubic a CT zařízení.
10. Optika lidského oka.
11. Spektroskopie.
12. Sedimentace krve.
13. Spirometrie.
14. Měření saturace kyslíkem.
15. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rosina, Jozef. Biofyzika : pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4237-3.
-
Základní:
Beneš, Jiří; Kymplová, Jaroslava; Vítek, František. Základy fyziky pro lékařské a zdravotnické obory : pro studium i praxi. 2015. ISBN 978-80-247-4712-5.
-
Doporučená:
Navrátil, I., Rosina,J. a kol. Medicínská biofyzika. Praha, Grada, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
23
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí biologické procesy na základě fyzikálních dějů a zákonitostí |
charakterizuje funkce diagnostických a terapeutických přístrojů a zařízení užívaných ve zdravotnictví |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikuje základní disciplíny fyziky na fungování lidského organismu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|