|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / KBI2N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
KBI2N
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Klinická biochemie II.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/KBI2N
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět klinická biochemie navazuje na předměty Biochemie a Instrumentální technika. Popisuje využití znalostí změn chemického složení organismu a chemických pochodů v organismu ke stanovení diagnózy, prognózy a sledování průběhu onemocnění.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast ve výuce, zápočtový test, ústní zkouška.
|
Obsah
|
Základem výuky jsou přednášky, nejdůležitější témata budou procvičena v laboratorních cvičeních.
Přednášky:
1.Laboratorní vyšetření u diabetu. Diagnostika diabetu, stanovení glukózy, glykovaného hemoglobinu, albuminurie. Komplikace diabetu. Diabetes a těhotenství, ostatní příčiny hypo- a hypeglykémie.
2.Laboratorní vyšetření u onemocnění jater. Diferenciální diagnostika hyperbilirubinémií.
3.Laboratorní známky zhoubného novotvaru.
4.Klinicko-biochemické vyšetření trávicího traktu. Parenterální a enterální výživa z hlediska klinické biochemie. Vyšetřování a sledování nutričního stavu. Malnutrice. Obezita.
5.Laboratorní vyšetření v těhotenství. Adaptační reakce organismu na těhotenství, změny fyziologických rozmezí laboratorních testů v těhotenství, diagnostické využití laboratorního vyšetření v těhotenství. Zvláštnosti laboratorního vyšetřování v dětském věku a ve stáří.
6.Vyšetření mozkomíšního moku.
7.Hormony. Obecné poznatky k metabolismu a stanovení hormonů, hormony hypotalamu, a hypofýzy, hormony štítné žlázy, kůry nadledvin, pohlavní hormony, tkáňové hormony.
8.Stopové prvky. Železo (Fe), měď (Cu), zinek (Zn), selen (Se) a další stopové prvky. Vitamíny.
9. - 11. Moderní trendy v klinické biochemii. Automatizace a integrace laboratorního procesu, konsolidace laboratoří,
centralizace a POCT, pojem evidence-based medicine, personalizovaná medicína. Certifikace a akreditace laboratoří, správná laboratorní práce.
Cvičení:
1. - 4. Laboratorní vyšetření u onemocnění ledvin, funkční zkoušky včetně výpočtů.
5. - 8. Dědičné poruchy metabolismu.
9. - 11. Funkční testy v klinické biochemii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=25
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=18
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=19
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=27
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. MUDr. Jaroslav Racek, DrSc. (100%),
-
Přednášející:
MUDr. Pavel Brož, Ph.D. (100%),
MUDr. Roman Cibulka, Ph.D., MBA (100%),
Prof. MUDr. Jaroslav Racek, DrSc. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Kateřina Bršlicová (100%),
Mgr. Simona Kukrálová (100%),
RNDr. Pavel Prokop, DiS. (100%),
Mgr. Hana Vimmerová (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Dastych, M., Hrdinek, P. a kol. Klinická biochemie, bakalářský obor Zdravotní laborant. Masarykova Univerzita, Lékařská fakulta, Brno, 2008.
-
Doporučená:
Racek, J. et al. Klinická biochemie. Praha, Galén, Karolinum, 2006.
-
Doporučená:
Štern, P. a kol. Obecná a klinická biochemie pro bakalářské obory studia - CD ROM. Karolinum, Praha, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
77
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Celkem
|
135
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvent dovede využít svých znalostí při hodnocení výsledků laboratorních vyšetření i při vlastním provedení laboratorních vyšetření |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|