|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / MKS3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
MKS3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Medicína katastrof v souvislostech 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
23 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou týkající se činností při mimořádné události s podezřením na výskyt vysoce nakažlivé nemoci anebo s podezřením na výskyt nebezpečných chemických látek. Student si osvojí teoretické znalosti problematiky B-agens a chemických látek, jejich rozdělení, charakteristiky, účinky, způsoby ochrany a dekontaminace. V praktické části se naučí postup správného oblékání a odkládání osobních ochranných pracovních pomůcek a zúčastní se exkurzí na výjezdových základnách ZZS a stanicích HZS ČR kde se seznámí s pomůckami a druhy dekontaminací používanými k ochraně před B-agens a chemickými látkami.
|
Požadavky na studenta
|
písemný test - pro splnění zápočtu nutná úspěšnost v testu 75%
80% účast na cvičeních
|
Obsah
|
Přednášky
1. Biologická rizika - biologická agens, historie zneužívání B-agens, možné mechanismy jejich šíření, základní dělení.
2. Biologická rizika - charakteristika jednotlivých B-agens, klinické příznaky způsobené nebezpečnými B-agens.
3. Řešení mimořádné události při podezření na vysoce nakažlivou nemoc ze strany poskytovatele zdravotnické
záchranné služby a související problematika.
4. Intoxikace nebezpečnými chemickými látkami - účinky nebezpečných chemických látek, způsoby vniknutí do
organismu.
5. Intoxikace metanolem, etylenglykolem, oxidem uhelnatým.
6. Intoxikace organofosfáty, amoniakem, chlorovodíkem, kyanidy.
7. Bojové chemické látky - obecná charakteristika, dělení, příklady, klinické účinky bojových chemických látek,
možná terapie v přednemocniční neodkladné péči.
8. Prostředky individuální ochrany. Dekontaminace.
9. Základní aspekty terorismu.
10. Konzultace a doplnění přednesených témat, test.
Cvičení
1. - 2. Praktické seznámení se s biovakem, bioboxem a speciálními ochrannými pomůckami.
3. - 4. Manipulace se speciálními ochrannými pomůckami - teorie.
5. - 6. Manipulace se speciálními ochrannými pomůckami - nácvik.
7. - 8. Exkurze na požární stanici HZS ČR - se zaměřením na možnosti dekontaminace.
9. - 10. Konzultace. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MUDr. Jana Vidunová (100%),
-
Přednášející:
Ing. Klára Gillernová (100%),
Ing. Karel Kruba (100%),
MUDr. Jana Kruba Vidunová, MBA, LL.A (100%),
-
Cvičící:
Ing. Klára Gillernová (100%),
Ing. Klára Gillernová (100%),
Mgr. Petr Kunášek (100%),
Mgr. Rostislav Mach (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Katalogový soubor typové činnosti STČ ? 05/IZS: Typová činnost složek IZS při společném zásahu Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů. Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, 2006.
-
Základní:
Katalogový soubor typové činnosti STČ ? 16A/IZS: Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádná událost s podezřením na výskyt vysoce nakažlivé nemoci ve zdravotnickém zařízení nebo v ostatních prostorech,. Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky,, 2018.
-
Základní:
SLABOTINSKÝ, J., BRÁDKA, S. Ochrana osob při chemickém a biologickém nebezpečí. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2006. ISBN 80-866-3493-0.
-
Základní:
ŠTĚTINA, J. a kol. Zdravotnictví a integrovaný záchranný systém při hromadných neštěstích a katastrofách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-4745-787.
-
Doporučená:
Ševela, Kamil; Ševčík, Pavel. Akutní intoxikace a léková poškození v intenzivní medicíně. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3146-9.
-
Doporučená:
MACGARTY, D., NOTT, D. Disaster Medicine: A Case Based Approach.. London: Springer London, 2013. ISBN 978-1-4471-5228-6.
-
Doporučená:
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY: INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM.
-
Doporučená:
ŠEVČÍK, Pavel, MATĚJOVIČ, Martin, ČERNÝ, Vladimír, CVACHOVEC, Karel et al. Intenzivní medicína. 3. vyd. Praha: Galén, 2014. 1195 s. ISBN-13: 978-80-7492-066-0..
-
Doporučená:
Šín, Robin. Medicína katastrof. První vydání. 2017. ISBN 978-80-7492-295-4.
-
Doporučená:
KLEMENT, C. Mimoriadne udalosti vo verejnom zdravotníctve. Banská Bystrica: PRO, 2011. ISBN 978-80-89057-29-0.
-
Doporučená:
KOLEKTIV AUTORŮ. Ochrana obyvatelstva a krizové řízení: skripta. Praha: Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2015. ISBN 78-80-86466-62-0.
-
Doporučená:
Vyhláška č. 240 ze dne 26. června 2012, kterou se provádí zákon o zdravotnické záchranné službě. 2012.
-
Doporučená:
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 328 ze dne 5. září 2001 o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému. 2001.
-
Doporučená:
Zákon č. 239 ze dne 28. června 2000 o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. 2000.
-
Doporučená:
Zákon č. 240 ze dne 28. června 2000 o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).
-
Doporučená:
Zákon č. 258 ze dne 14. července 2000 o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, 2000.
-
Doporučená:
Zákon č. 374 ze dne 6. listopadu 2011 o zdravotnické záchranné službě, 2011. In: Sbírka zákonů České republiky..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat problematiku vzniku mimořádných událostí |
vysvětlit základy krizového řízení a plánovaní na jednotlivých stupních |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat postupy zvládnutí stavů bezprostředně ohrožující život v místě hromadného neštěstí a zásady třídění raněných a nemocných |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozdělí B-agens a nebezpečné chemické látky, charakterizuje jejich účinky, způsoby ochrany a dekontaminaci
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dodržuje správný postup oblékání a odkládání osobních ochranných pracovních pomůcek |
vhodně manipuluje se speciálními ochrannými pomůckami |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|