|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / PED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
PED
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pediatrie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
39 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět vysvětluje specifika dětského věku a jejich projekci do nemoci a zdravotnické péče s cílem rozvíjet studentovu schopnost posoudit základní lidské potřeby dítěte.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast ve výuce
zápočtový test
ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Obor pediatrie a její podíl v celospolečenské péči o dítě. Mezioborová spolupráce. Vývoj zdravého dítěte:
Rozdělení dětského věku, růst a vývoj dítěte, zásady zdravého způsobu života, výživa.
2. Prevence v dětském věku, očkovací kalendář, vyšetření, psychologie nemocného dítěte, léčba bolesti.
3. Fyziologie a patologie novorozence. Základní pojmy, první ošetření novorozence, vrozené vývojové vady
obecně, klasifikace novorozenců, porodní asfyxie, nezralý novorozenec, syndrom dechové tísně, infekce
novorozence, porodní poranění, krvácení plodu a novorozence, žloutenka novorozence.
4. Choroby dýchacího systému. Alergická onemocnění, alergická rýma, astma. Imunoalterační choroby.
5. Choroby oběhového systému: vrozené a získané nemoci srdce, poruchy rytmu, hypertenze.
6. Nemoci krve, maligní onemocnění u dětí.
7. Choroby ledvin a močových cest. Vrozené vady látkové výměny.
8. Nemoci trávicího ústrojí. Diabetes mellitus.
9. Choroby žláz s vnitřní sekrecí. Choroby nervového a pohybového systému.
10. Infekce. Kožní nemoci. Duševní choroby v dětství a dospívání. Týrané a zneužívané dítě, sociální pediatrie.
Cvičení
1. - 2. Urgentní stavy v pediatrii.
3. - 4. Otravy v dětském věku.
5. - 6. Úrazy v dětském věku .
7. - 8. Základní postupy v poskytování první pomoci a resuscitační péče podle věku.
9. - 10. Syndrom náhlého úmrtí kojence.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. MUDr. Jiří Dort, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. MUDr. Jiří Dort, Ph.D. (100%),
MUDr. Pavel Leden, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. MUDr. Jiří Dort, Ph.D. (100%),
MUDr. Pavel Leden, Ph.D. (100%),
Bc. Libuše Simulíková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
DORT, J. a kolektiv. Neonatologie.. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3936-9.
-
Základní:
DORT, J. Ošetřovatelské postupy v neonatologii. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-807-0439-449.
-
Základní:
KLÍMA, J. Pediatrie.. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-864-3238-6.
-
Základní:
BOREK, I. Vybrané kapitoly z neonatalogie a ošetřovatelské péče: česká technická norma. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997. ISBN 80-701-3245-0.
-
Doporučená:
PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-802-4729-688.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje vývoj zdravého dítěte a možná onemocnění dětského věku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
přizpůsobuje modely ošetřovatelství dětskému věku, velikosti a stavu dítěte |
rozpozná urgentní chorobný stav dítěte |
aplikuje specifickou ošetřovatelskou péči o dětské pacienty v rámci neodkladné péče |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|