|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / URME6
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
URME6
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Urgentní medicína 6
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
23 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem komplexu předmětů Urgentní medicína je po teoretické a praktické stránce připravit studenty na zvládnutí poskytování specifické ošetřovatelské péče v oblasti přednemocniční neodkladné péče.
|
Požadavky na studenta
|
zápočtový test na 80%
podmínkou pro udělení zápočtu je 90% účast na
přednáškách a cvičeních
ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Gynekologicko-porodnická problematika v UM, ošetření novorozence.
2. Akutní stavy v pediatrii.
3. Poruchy vědomí.
4. Dušnost.
5. Bolest na hrudi.
6. Polytrauma.
7. Akutní stavy - varia (oční, ORL, kožní, psychiatrie).
8. Aplikovaná farmakologie v urgentní medicíně.
9. Diferenciální diagnostika v urgentní medicíně.
10. Vybrané kazuistiky z urgentní medicíny.
Cvičení
1. Vedení porodu v přednemocniční péči - praktický nácvik.
2. První ošetření novorozence - praktický nácvik.
3. Přístup k dětskému pacientovi v přednemocniční péči - praktický nácvik.
4. Diferenciální diagnostika poruch vědomí v přednemocniční péči - praktický nácvik.
5. Přístup k pacientovi s bolestí na hrudi a s dušností v přednemocniční péči - praktický nácvik.
6. Přístup k pacientovi s polytraumatem v přednemocniční péči - praktický nácvik.
7. Simulace urgentních stavů spojených s problematikou ORL, oční, kožní a psychiatrie.
8. Aplikovaná farmakologie v přednemocniční péči a zajištění přístupů k jejímu podání (zajištění cévního vstupu -
i.v.+ i.o., intranazální podání léků).
9. Diferenciální diagnostika v přednemocniční péči - praktický nácvik.
10. Řešení kazuistik z urgentní medicíny.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mixa, Vladimír; Heinige, Pavel; Votruba, Václav. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2017. ISBN 978-80-204-4643-5.
-
Základní:
Knor, Jiří; Málek, Jiří. Farmakoterapie urgentních stavů. 2. doplněné a rozšířené vydání. 2016. ISBN 978-80-7345-514-9.
-
Základní:
Dobiáš, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4571-8.
-
Základní:
Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
-
Doporučená:
časopis Urgetní medicína.
-
Doporučená:
Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: souhrn doporučení.
-
Doporučená:
BĚLOHLÁVEK, J. EKG v akutní kardiologii: průvodce pro intenzivní péči i rutinní klinickou praxi. Praha: Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-419-7.
-
Doporučená:
ŠEVČÍK, Pavel a kol. Intenzivní medicína. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-066-0.
-
Doporučená:
Resuscitation: official journal of the European Resuscitation Council. London: Middlesex.
-
Doporučená:
POLÁK, M. Třídění pacientů na oddělení emergency aneb návrh, jak by to mohlo vypadat. Praha: Mladá Fronta, 2018. ISBN 978-80-204-4650-3.
-
Doporučená:
ŠEBLOVÁ, J., KNOR, J. a kol. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit patofyziologii a klinickou symptomatologii jednotlivých kritických stavů |
charakterizovat principy fungování letecké záchranné služby |
charakterizovat urgentní příjem, personální a materiálně technické vybavení včetně bezpečnosti práce |
popsat jak přistupovat k pacientovi se závažným traumatem v PNP |
definovat specifika péče o dětského pacienta v neodkladné péči |
vyjmenovat léčivé přípravky a antidota používaná v urgentní medicíně |
charakterizovat rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dospělých, dětí a novorozenců |
vysvětlit rozdělení a zajištění přednemocniční a nemocniční neodkladné péče v ČR |
vysvětlit organizační strukturu a činnost zdravotnické záchranné služby |
charakterizovat dokumentaci používanou na ZZS |
popsat činnost zdravotnického operačního střediska |
definovat vybavení záchranářského batohu a vozů zdravotnické záchranné služby |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat klinické příznaky |
zvoli vhodný způsob diagnostiky stavu ohrožení pacienta |
zvládnout manipulaci, imobilizaci a transport pacienta |
ošetřit pneumothorax |
stavět krvácení |
zajistit dýchací cesty v PNP |
vyhodnotit EKG křivku v PNP |
provést rozšířenou resuscitaci dospělých |
rozpoznat život ohrožující stavy a indikuje neodkladnou resuscitaci |
aplikovat vyšetřovací metody v přednemocniční péči na konkrétních případech |
odebrat anamnézu a provést základní fyzikální vyšetření v PNP |
rozpoznat život ohrožující stavy a indikovat neodkladnou resuscitaci |
pracovat s transportními a fixačními pomůckami používanými v PNP |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše vedení porodu v PNP |
charakterizuje první ošetření novorozence |
vysvětlí jak přistupovat v PNP k dětskému pacientovi, pacientovi s bolestí na hrudi, dušností, polytraumatem |
definuje farmaka užívaná v urgentní medicíně |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzuje klinické příznaky |
volí vhodný způsob diagnostiky stavu ohrožení pacienta |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|