|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / ZPPO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
ZPPO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy první pomoci
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
41 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základy první pomoci. Vysvětlit rozdělení první pomoci a funkci IZS. Seznámit studenty se základy anatomie a fyziologie krevního oběhu, dýchacích cest. Objasnit a prakticky ukázat Guidelines 2021 v jednotlivých modelových situacích. Pochopit nutnost vlastní bezpečnosti při akutních stavech v přednemocniční péči.
|
Požadavky na studenta
|
80% docházka
úspěšné zvládnutí modelových situací
|
Obsah
|
Cvičení
1.Obecné zásady a dělení první pomoci
a) význam a rozdělení první pomoci
b) základní životní funkce a vyšetření postiženého
c) etické aspekty PP, trestní zákon - neposkytnutí PP
d) IZS
e) polohy první pomoci
2. ERC Guidelines 2021
a) dělení neodkladné resuscitace
b) diagnostika náhlé zástavy oběhu
c) zajištění průchodnosti dýchacích cest při základní neodkladné resuscitaci
3. Stavění krvácení
a) dělení krvácení
b) zevní a vnitřní krvácení
4. Popáleniny
a) hodnocení rozsahu popálení
b) poleptání
c) úpal, úžeh
d) omrzliny
5. Rány
a) dělení ran
b) cizí tělesa v ránách
c) cizí tělesa v tělních otvorech
d) poranění zvířaty
e) ztrátová poranění
6. Zlomeniny
7. Bezvědomí, poranění hlavy
a) dělení poruch vědomí
b) vyšetření stavu vědomí
c) synkopa
d) šok
8. Poranění páteře, míchy
a) poranění krční páteře
b) poranění hrudní páteře
c) poranění bederní páteře
9. Poranění hrudníku
10. Poranění břicha
Příklady modelových situací
Aspirace cizího tělesa, bezvědomí, později zástava dechu a krevního oběhu.
Popáleniny dlani 1. - 2. stupeň, rozvoj šokového stavu.
Bodná rána do břicha v pravém podbřišku s výhřezem střevní kličky, rozvoj šoku.
Otevřená zlomenina pravé kosti stehenní s krvácením, hematom pod pravým okem.
Epileptický záchvat, tržná rána na hlavě, lehký otřes mozku.
Ztrátové zranění pravého palce manžela, šok u manželky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
European Resuscitation Council. Guidelines for Resuscitation 2021.
-
Základní:
Petržela, M.D. První pomoc pro každého, 2., doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5556-4.
-
Doporučená:
Pokorný, Jan. Lékařská první pomoc. 2., dopl. a pĹeprac. vyd. Praha : Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-322-8.
-
Doporučená:
Adams, B.; Harold, C. E. Sestra a akutní stavy od A do Z. 1. české vyd. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-893-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí zásady, metody a postupy první pomoci podle aktuálních guidelines |
popíše základní legislativu týkající se poskytování první pomoci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
na základní úrovni ošetřuje stavy akutně ohrožující život |
vyhodnotí aktuální stav postiženého |
aktivuje záchranný řetězec a poskytne první pomoc |
dodržuje zásady bezpečnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|