|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / 1IIS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
1IIS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do izraelských studií
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
4 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KBS/IIS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento základní kurz uvede studenta do diskurzu izraelských studií. Kurz se zaměřuje primárně na dějiny státu Izrael, jeho politiku a společnost, stejně jako na otázky náboženství a kultury v Izraeli. Kurz se záměrně snaží vykročit z tradičního schématu, kdy jsou izraelské dějiny pojímány výhradně prizmatem izraelsko-palestinského konfliktu. Jakkoliv je tento konflikt pro izraelské dějiny zásadní, tento kurz se snaží zahrnout i témata, která jsou zásadní pro dějiny a identitu Izraele, ačkoliv nejsou přímo spojeny s blízkovýchodním konfliktem. Výklad začíná u zrodu sionismu a pokračuje přes historii jišuvu, situaci sionistického hnutí v Palestině během britského mandátu a 2. světové války, zrod Izraele v roce 1948, období prvních dvou dekád (typické svou socialistickou ideologií mamlachtijut), nástup Izraele jakožto lokální mocnosti v 60. letech, proměny izraelské společnosti v 70. a 80. letech až k důsledkům dvou intifád a selhání mírového procesu na přelomu tisíciletí. Závěrečné přednášky pak nabídnou přehled aktuálních problémů ve státu Izrael (problematika menšin, "Start-up Nation", prohubování sociálních rozdílů, polarizace společnosti, ortodoxní Židé atd.). Poslední přednáška nabídne i stručný exkurz do dějin izraelsko-českých vztahů. Kurz je vyučován pouze v angličtině.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách, diskuze na základě četby povinných textů. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1) Úvod
2) Zrod sionismu a "stát-co-je-na-cestě"
3) Ve stínu Katastrofy
4) Křižovatka uprchlíků
5) Dilemata židovské státnosti
6) Izraelský Bar Micva?
7) Od Internacionály k "malé Americe" (70. léta)
8) "Z bojiště rovnou na protiválečnou demonstraci" (80. léta)
9) Závan naděje mezi Intifádami
10) "My" a "Oni"
11) Unilaterální mír, nebo multilaterální válka?
12) Malé národy ve vzdálených zemích - vývoj izraelsko-českých vztahů ve 20. století.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je kurz k dispozici v Moodle ZČU se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Herzog, Chaim. Arabsko-izraelské války : válka a mír na Blízkém východě od války za nezávislost v roce 1948 po současnost. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-954-6.
-
Doporučená:
Yegar, M. Czechoslovakia, zionism and Israel - Shifts and Turns in complex relations.. Jerusalem: Zionist Library, 1997.
-
Doporučená:
Segev, T. Elvis in Jerusalem: Post-Zionism and the Americanization of Israel. Henry Bolt.. New York, 2002.
-
Doporučená:
Troen, Ilan S. Imagining Zion - Dreams, Desings and Realities in a Century of Jewish Settlement.. Yale University Press, 2003.
-
Doporučená:
Shapira, A. Israel - A History. Waltham, 2012.
-
Doporučená:
Reinharz, J. Israel in the Middle East.. Brandeis University Press, 2008.
-
Doporučená:
Morris, B. Righteous Victims: A History of the Zionist-Arab Conflict.. New York.
-
Doporučená:
Hazony, Y. The Jewish State - The Struggle for Israel's Soul.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student bude schopen samostatně diskutovat klíčová témata izraelské historie, politiky, kultury apod. Bude používat správnou terminologii za využití správné výslovnosti termínů z hebrejštiny a arabštiny. Bude schopen samostatně pracovat s informačními zdroji k tématu izraelských studií při vědomí existence fenoménu tzv. "dvojích narativů". Bude schopen porozumět dilematům židovské státnosti, zdrojům napětí mezi většinovou židovskou populací a menšinami a bude schopen zařadit nejdůležitější historické a současné události do jejich náležitého kontextu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
|
|
|
|