|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / AFDG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
AFDG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Afrika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
12
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz navazuje na klíčové teoretické předměty věnované rozvoji a globalizaci a věnuje se již známým tématům v užší regionální perspektivě. Poskytuje hlubší úvod do postkoloniálních a současných dějin Afriky a jejích specifik, zaměřuje se na studium historických, sociálních a politických problémů Afriky, analýzy společenské diverzity a vybraných fenoménů africké nezávislosti. Nabízí interdisciplinární pohled na nejrůznější témata, týkající se africké politiky, společnosti a kultury, jako například otázky demokratizace a diktatur, socialismu a kapitalismu, mezinárodního obchodu, zdravotnictví, vzdělávání, apod.
|
Požadavky na studenta
|
Esej, prezentace, aktivní účast
|
Obsah
|
- Afrika v éře dekolonizace, specifické problémy a otázky nezávislosti
- Separatistické tendence, federace, náčelnictví, tradiční a modern systémy vládnutí v Africe
- Socialismus/kapitalismus v Africe, kontext studené války, vojenské diktatury
- Revolty, guerilly, reformistická a revoluční hnutí, občanské války v době 80. Let
- Ekonomické problémy Afriky, HIV/AIDS, občanská společnost
- Demokratizační tendence 90. let
- Multietnické státy, politické transformace, občanství, ekonomický vzestup v 21. století
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. Monika Baumanová, M.A., Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. Monika Baumanová, M.A., Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Cris Beauchemin editor. Migration berween Africa and Europe. Cham, Švýcarsko, 2018. ISBN 978-3-319-69568-6.
-
Základní:
Nhema, Alfred; Zeleza, Paul Tiyambe. The resolution of African conflicts : the management of conflict resolution & post-conflict reconstruction. Oxford : James Currey, 2008. ISBN 978-1-84701-302-6.
-
Doporučená:
Nugent, Paul. Africa since Independence. New York, 2004.
-
Doporučená:
Cooper, Frederick. Africa since 1940.. Oxford, 2004.
-
Doporučená:
Cheru, Fantu. African Renaissance. Roadmaps to the Challenge of Globalization. London: Zed Books, 2002.
-
Doporučená:
HAGMANN, Tobias, ed. a REYNTJENS, Filip, ed. Aid and authoritarianism in Africa: development without democracy. London: Nordiska Afrikainstitutet, 2016. ISBN 978-1-78360-628-3.
-
Doporučená:
Manby, Brownen. Struggles for citizenship in Africa. Struggles for citizenship in Africa, 2009.
-
Doporučená:
Lemarchand, René. The Dynamics of Violence in Central Africa. Philadelphia: University of Philadelphia Press, 2009.
-
Doporučená:
Chabal, Patrick. The Politics of Suffering and Smiling. London: Zed Books, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
104
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
18
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
312
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- definovat klíčové pojmy z tematických oblastí globalizace a rozvoje
- určit různé teoretické přístupy ke studiu témat z oblasti rozvoje a globalizace
- vysvětlit pojem kolonialismus a neokolonialismus
- charakterizovat koloniální aktivity mocností na Blízkém východě a v Africe
- vymezit geograficky a kulturně region Afriky
- charakterizovat různé typy rozvojové spolupráce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- interpretovat různé perspektivy a přístupy ke studiu kolonialismu a postkolonialismu
- analyzovat kriticky diskuse o povaze koloniálního dědictví v rozvojových zemích
- vysvětlit a používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných společenských jevů v někdejších koloniích
- klasifikovat různé možnosti měření rozvoje
- na základě analýzy politické situace v konkrétním regionu vymezit klíčové bezpečnostní hrozby
- na základě získaných znalostí samostatně zhodnotit význam rozvojové spolupráce pro mezinárodní systém
- pracovat samostatně se studijními materiály
- využívat efektivně moderní informační technologie. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvělit historický vývoj regionu v postkoloniálním období
- identifikovat a charakterizovat významné společensko-politické a ekonomické problémy současných blízkovýchodních společností
- identifikovat a vysvětlit konkrétní společenské a politické trendy v regionu
- rozlišit různé příčiny konkrétních problémů a jejich následky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat kriticky politický, sociální, a ekonomický vývoj v postkoloniální Africe
- interpretovat různé teoretické přístupy ke studiu postkoloniálních dějin Afriky
- používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných společenských jevů v Africe
- navrhovat konkrétní řešení u specifických problémů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Projektová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|