|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / D2Y
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
D2Y
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné dějiny Blízkého východu 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
9 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu navazujícího na kurz Současné dějiny Blízkého východu 1 je v širších souvislostech pojednat dějiny dalších zemí Blízkého východu a severní Afriky od II. světové války s důrazem na vývoj v 21. století. Zvláštní pozornost je věnována sunnitsko-šíitskému soupeření, které jako významný trend současných regionálních dějin stojí v pozadí řady jevů, událostí a procesů. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského .
|
Požadavky na studenta
|
samostudium literatury, seminární práce, referát
|
Obsah
|
1. Sunnitsko-šíitské regionální soupeření
2. Vztahy Arabského poloostrova a Afrického rohu
3. Současné dějiny Íránu
4. Současné dějiny Iráku
5. Současné dějiny Libanonu
6. Současné dějiny Saúdské Arábie
7. Současné dějiny Bahrajnu a Ománu
8. Současné dějiny Kataru, Kuvajtu, UAE
9. Současné dějiny Jemenu
10. Současné dějiny Súdánu
11. Současné dějiny Somálska a Etiopie
12. Současné dějiny států Sahelu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Veronika Sobotková, Ph.D. (60%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Mgr. Veronika Sobotková, Ph.D. (60%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Blízký východ na přelomu tisíciletí : dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-298-5.
-
Základní:
Axworthy, Michael; Kříhová, Zuzana. Dějiny Íránu : říše ducha - od Zarathuštry po současnost. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014. ISBN 978-80-7422-352-5.
-
Základní:
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
-
Základní:
Farouk-Sluglett, Marion; Sluglett, Peter. Irák od roku 1958 : od revoluce k diktatuře. Praha : Volvox Globator, 2003. ISBN 80-7207-500-4.
-
Základní:
Mabon, Simon. Saudi Arabia and Iran: soft power rivalry in the Middle East. 2016. ISBN 978-1-78453-466-0.
-
Základní:
Young, Crawford. The postcolonial state in Africa fifty years of independence, 1960-2010. Madison : The University of Wisconsin Press, c2012, 2012. ISBN 978-0-299-29143-3.
-
Doporučená:
Abir, Mordechai. Ethiopia and the Red Sea..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
47
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat a vysvětlit důležité události, procesy a trendy v dějinách Blízkého východu a severní Afriky od starověku do 21. století
- charakterizovat tři nejdůležitější monoteismy
- určit a charakterizovat důležité postavy islámského myšlení do 21. století
- určit související odbornou literaturu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- definovat a interpretovat všechny podstatné pojmy související s náboženstvím islámu
- vystihnout podstatné vývojové trendy v islámských dějinách
- pracovat samostatně s odbornou literaturou
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů ,orientovat se v dostupné odborné literatuře a kriticky ji hodnotit a využívat
- využívat efektivně moderní informační technologie
- používat anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit podstatné procesy a širší souvislosti historických událostí a dějů, zejména pak v problematice sunnitsko-šíitského soupeření, v problematice ropného hospodářství a ve vztazích zemí Arabského poloostrova k Africkému rohu
- pojednat dějiny dotčených zemí Perského zálivu, Arabského poloostrova a severovýchodní Afriky s hlavním důrazem na 21. století
- identifikovat specifika jednotlivých zemí, jejich pozici v regionu i v širších mezinárodních vztazích
- interpretovat roli náboženství v současných blízkovýchodních společnostech, analyzovat průběh demokratizace regionu a podobně
- určit a vysvětlit různé metody či přístupy ke zkoumání současných blízkovýchodních společností |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- diskutovat fundovaně o nejnovějších dějinách Blízkého východu a severní Afriky, pro své názory či závěry nacházet oporu v kriticky a analyticky využitých odborných zdrojích a pramenech
- vystihnout, vysvětlit a problematizovat zjištění o historických trendech, transformačních procesech v blízkovýchodních společnostech po II. světové válce až do současnosti
- vysvětlit a používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných blízkovýchodních společenských jevů
- rozebírat fundovaně jednotlivé probrané diskurzy
- analyzovat a kriticky používat související prameny a odbornou literaturu
- argumentovat v diskusi samostatně podloženě o dotčených tématech
- porovnávat užitečnost či adekvátnost různých teoretických přístupů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|