|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / IPX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
IPX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Islámské právo
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit studentům základní témata, součásti či prvky islámského práva (šaría), metody a přístupy k jeho výkladu v rámci islámské právní vědy (fiqh). Přednášky se věnují rovněž vývoji islámské právní vědy s jejími různými školami a také dvěma důležitým vybraným kapitolám, právu rodinnému a trestnímu.
|
Požadavky na studenta
|
referát, samostudium odborné literatury, dílčí test
|
Obsah
|
1. Obecná charakteristika islámského práva
2. Předislámské zvykové právo a změna za Proroka
3. Vývoj práva ve středověku
4. Sunnitské právní školy
5. Vývoj šíitského fiqhu
6. Vývoj fiqhu v novověku
7. Současná transformace a pozice islámského práva
8. Usúl al-fiqh 1
9. Usúl al-fiqh 2
10. Usúl al-fiqh 3
11. Ibádát
12. Islámské rodinné právo
13. Islámské trestní právo
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Veronika Sobotková, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Veronika Sobotková, Ph.D. (100%),
Mgr. Václava Tlili, Ph.D. (10%),
-
Vede seminář:
Mgr. Veronika Sobotková, Ph.D. (10%),
Mgr. Václava Tlili, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bezoušková, Lenka. Islámské rodinné právo se zaměřením na právo manželské. Praha : Leges, 2013. ISBN 978-80-87576-55-7.
-
Základní:
Zahalka, Iyad. Shari'a in the modern era : Muslim minority jurisprudence. 2017. ISBN 978-1-107-53508-4.
-
Základní:
Pelikán, Petr. Sunna : Pramen islámského práva. Praha : PF UK Praha, 1997. ISBN 80-85889-13-7.
-
Základní:
Potměšil, Jan. Šar?a : úvod do islámského práva. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4379-0.
-
Základní:
Peters, Rudolph; Bearman, P. J. The Ashgate research companion to Islamic law. 2014. ISBN 978-1-4094-3893-9.
-
Doporučená:
Hallaq Wael. An introduction to Islamic law. Cambridge. ISBN 978-0-521-67873-5.
-
Doporučená:
Hallaq, Wael B. The origins and evolution of Islamic law. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
11
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat hlavní zdroje islámského náboženství
- určit a popsat hlavní stavební kameny islámské teologie a práva
- popsat vybrané jevy či prvky víry i náboženské praxe islámu
- charakterizovat a hodnotit význam různých islámských nařízení pro každodenní život věřících
- vyjmenovat nejvýznamnější události i myslitele středověkých náboženských dějin islámu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- klasifikovat vybrané jevy či prvky klasického sunnitského a šíitského islámu
- vyhledávat relevantní odborné zdroje a samostatně s nimi pracovat
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyložit historii islámské právní vědy od jejího vzniku do současnosti
- rozeznávat různé školy islámského práva, určit jejich hlavní představitele a hlavní díla
- definovat základní i další zdroje usúl al-fiqh, rozeznávat jejich uplatnění v různých školách práva
- vysvětlit hlavní zásady těchto témat fiqhu: ibádát, rodinné právo a trestní právo. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- pracovat samostatně se zdroji relevantními pro studium islámské právní vědy
- dávat do souvislostí konkrétní normy s jejich oporami
- vyvodit z kazuistik obecné závěry
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|