|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / ISX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
ISX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Šíitský islám
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poučit studenty především o vzniku, vývoji a charakteristikách druhé nejvýznamnější větve islámu při zohlednění odlišností od převládajícího sunnitského proudu. Výklad se nejprve věnuje příčinám a povaze konfliktu v rané muslimské obci a následně pak dalšímu vývoji šíitské větve ithná´ašaríja ve středověku. Pozornost je přitom věnována zejména životu, dílu a vlivu jednotlivých šíitských imámů, jakož i vývoji šíitské teologie a podobě podstatných šíitských rituálů. Druhá část kurzu se věnuje jednak dalším proudům šíitského islámu, jednak i dalším menšinovým tradicím vzniknuvším na islámském základě.
|
Požadavky na studenta
|
referát, samostudium odborné literatury, dílčí test
|
Obsah
|
1. Vznik ší'y
2. Dějiny ší'y 1
3. Dějiny ší'y 2
4. Dějiny ší'y 3
5. Teorie šíitského imámátu, šíitská teologie
6. Šíitské rituály
7. Šíitské větve a sekty, zajdíja
8. Ismáílíja
9. Drúzové
10. Alawité
11. Alevité
12. Ibádíja
13. Současná pozice šíitského islámu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály (požadavky na splnění, prezentace, videa, rozšiřující četba).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Duchovní cesty islámu. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-613-1.
-
Základní:
Korán. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0246-4.
-
Základní:
Ostřanský, Bronislav. Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti. Praha : Libri, 2009. ISBN 978-80-7277-404-3.
-
Základní:
Bearman, P.J. The encyclopaedia of Islam. [Leiden] : Brill, 2000.
-
Doporučená:
Momen, M. An Introduction to Shi i Islam. New Haven and London, Yale University Press, 1985.
-
Doporučená:
Sobotková, V. a Křížek, D. Qom, náboženské centrum Íránu. Plzeň, ZČU, 2016. ISBN 978-80-261-0552-7.
-
Doporučená:
Cole, Juan Ricardo. Sacred space and holy war: the politics, culture and history of Shiite Islam. London: I.B. Tauris, 2002.
-
Doporučená:
Bengio Ofra, Litvak Meir (eds.). The Sunna and Shi?a in History: Division and Ecumenism in the Muslim Middle East. Palgrave Macmillan, 2011.
-
Doporučená:
Newman, A. J. Twelver Shi´ism: Unity and Diversity in the Life of Islam, 632 to 1722. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
11
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat hlavní zdroje islámského náboženství
- vyjmenovat hlavní stavební kameny islámské teologie a práva
- popsat vybrané jevy či prvky víry i náboženské praxe islámu
- charakterizovat význam různých islámských nařízení pro každodenní život věřících
- vyjmenovat nejvýznamnější události i myslitele raných náboženských dějin islámu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- vyhledávat samostatně relevantní odborné zdroje a samostatně s nimi pracuje
- používat samostatně související odbornou terminologii
- plánovat efektivně své studium
- používat moderní informační technologie a nástroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyjmenovat nejvýznamnější události dějin šíitského islámu
- identifikovat a vysvětlit podstatné prvky šíitského islámu
- vyjmenovat šíitské imámy
- vyjmenovat jednotlivé větve a denominace šíitského islámu, vysvětlí jejich historii a rozdíly mezi nimi
- vyložit historii a teologii ibádíjského islámu i dalších skupin vzniknuvších na islámském základě |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- identifikovat a porovnat na základě získaných znalostí nesunnitské náboženské tradice
- používat samostatně související terminologii |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|