|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / J2X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
J2X
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Judaismus a Židé od středověku 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je podat kauzální výklad změny prožitku judaismu v židovském společenství střední Evropy s přesahy do Evropy západní a východní od konce 19. století do období druhé světové války. Tato proměna je analyzována v závislosti na postavení židovské menšiny ve státě (postavení daného legislativou i postavení faktického). Kurz sleduje formování asimilantské a národněžidovské identity i východiska ortodoxie v modernizující se společnosti na pozadí latentního či aktivizovaného antisemitismu. Kurz je vybudován jako interdisciplinární (s jádrem v antropologii, historii, religionistice).
|
Požadavky na studenta
|
Dílčí test. Podmínkou přístupu k ústní zkoušce je splnění podmínky prezentace referátu, vypracování seminární práce v rozsahu 5 normostran.
|
Obsah
|
1) Evropa ? osvícenský racionalismus ? judaismus ? Židé. Mendelssohn, Spinoza. 2) Marie Terezie a Židé. Reformy Josefa II. Systemální patent. Antijudaismus. Reforma judaismu. Počátky asimilace. 2) Rok 1848/1849 a Židé v Evropě. Karel Havlíček Borovský a Židé v českých zemích. 3) Dovršení zrovnoprávnění Židů v Rakousku a jeho ohlas ve většinovém a v židovském světě. 4) Od antijudaismu k modernímu antisemitismu v Evropě a v českých zemích. Filosemitismus v Evropě a v českých zemích. Rituální vražda v Evropě. Oživení jezuitské legendy o Šimonu Abelesovi. 5) Integrace, asimilace a proměny vztahu k judaismu v českých zemích do vzniku Československé republiky I. 6) Integrace, asimilace a proměny vztahu k judaismu v českých zemích do vzniku Československé republiky II. 7) Kolébky sionismu v Evropě, jeho vztah k judaismu. Sionismus v českých zemích. 8) První světová válka, vznik národních států v Evropě a Židé. 9) Českožidovské hnutí v první republice v kontextu evropských asimilantských hnutí I. 10) Sionistické hnutí v první republice v kontextu světového národněžidovského hnutí I. 11) Českožidovské hnutí v první republice v kontextu evropských asimilantských hnutí II. 12) Sionistické hnutí v první republice v kontextu světového národněžidovského hnutí II. 13) Rozpad židovského života v Německu, Rakousku a Československu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Moodle ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Blanka Soukupová, CSc. (100%),
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Blanka Soukupová, CSc. (100%),
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Buber, Martin. Chasidská vyprávění. Praha : ÚCN, 1990. ISBN 80-7017-072-7.
-
Základní:
Buber, Martin. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-042-1.
-
Základní:
Hayoun, Maurice-Ruben. Židovské osvícenství mezi Córdobou a Berlínem. I. Praha : Volvox Globator, 1998. ISBN 80-7207-203-X.
-
Základní:
Hayoun, Maurice-Ruben. Židovské osvícenství mezi Córdobou a Berlínem. II. Praha : Volvox Globator, 2000. ISBN 80-7207-359-1.
-
Doporučená:
Scholem, G. Davidova hvězda. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Tydlitátová, V. Židé v Putinově stínu. Antisemitismus v české prokremelské propagandě.. Plzeň, 2017.
-
Doporučená:
Hemelík, M. Spinoza. Život filozofa. Olomouc, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- disponovat odbornými znalostmi v rozsahu požadovaném v rámci kurzu Judaismus a Židé od středověku 1 (KBS/J1X)
- popsat nejdůležitější události, místa a osobnosti středověkých dějin Židů
- uvést středověké dějiny Židů do celkového kontextu historie Evropy a Blízkého východu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- disponovat odbornými dovednostmi v rozsahu požadovaném v rámci kurzu Judaismus a Židé od středověku 1 (KBS/J1X)
- provádět samostudium na základě vlastního kritického výběru relevantních odborných zdrojů
- využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat nejdůležitější události, místa a osobnosti novověkých dějin Židů
- uvést tyto dějiny do celkového kontextu historie Evropy a Blízkého východu
- vysvětlit reformy judaismu, racionalismus, haskalu, liberální a konzervativní hnutí
- charakterizovat východoevropské chasidy
- definovat antijudaismus a antisemitismus aféra |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- hodnotit význam reforem judaismu pro židovský národ
- interpretovat vztah mezi antijudaismem a antisemitismem
- provádět samostudium v rámci dané tematiky na základě vlastního kritického výběru relevantních odborných zdrojů
- využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|